Wat gebeurt er als een meteoor de aarde schampt?

"Rakelings langs de aarde" dat is wel vaker gebeurt toch?
Ik lees wel eens afstanden van 30.000 kilometer of iets dergelijks.
Wat nu als zo'n ding echt met een afstand van bijvoorbeeld 50 kilometer schampt, maar niet de aarde raakt. Is dat mogelijk? Wat voor resultaten zal dat opleveren? Zal hij gewoon met een noodgang weer de dampkring kunnen verlaten of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens op Tunguska. http://en.wikipedia.org/wiki/Tunguska_event
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een meteoor is een lichtstreep.
Je bedoelt een meteoriet. Maar bij 50 km doorsnee spreken we van een planetoïde, wat 'planeetje' betekent.
Die bewegen met grote snelheid van vele kilometers per seconde. Dat is hoger dan de geluidsnelheid, dus de lucht kan niet wegkomen. Achter de planetoïde zou een buisvormig vacuüm in de lucht ontstaan, waarna de lucht weer samenkomt in een denderend grote knal. Er zouden dus best grote krachten op hem worden uitgeoefend. Het ligt dan aan zijn samenstelling wat er zou gebeuren.
In Toengoeska kon hij er niet tegen, en explodeerde hij. Het was waarschijnlijk een kleine komeet.
Als hij heel stevig is, zou hij misschien weer kunnen wegvliegen, mits hij sneller blijft gaan dan de ontsnappingssnelheid van 11,2 km/s.
Op de maan zijn strepen te zien. Mogelijk zijn dat scheerders geweest.

Het beste antwoord

"Rakelings langs de aarde" gebeurt regelmatig. Objecten die zo dichtbij komen zonder in te slaan, worden aardscheerders genoemd (in het Engels: Earth grazers).

Wat er dan precies gebeurt, hangt af van hoe "rakelings" het is.

Een object dat dichterbij komt dan de maan, maar dat buiten de atmosfeer blijft, wordt afgebogen door het zwaartekrachtsveld van de aarde. Verder gebeurt er niets. Soms zien we zulke objecten ruim (enkele decennia) vantevoren aankomen, soms enkele dagen tot uren vantevoren. Soms zien we ze pas nadat ze al zijn gepasseerd. Met het blote oog zijn zulke objecten normaal gesproken niet waarneembaar: ze zijn te lichtzwak om ze te kunnen zien, en ze veroorzaken geen vuurbal omdat ze buiten de atmosfeer blijven.

Een object dat de atmosfeer raakt, maar dat niet steil genoeg binnenkomt om in te slaan, zal een vuurbal worden doordat het zo enorm snel vliegt. Kleine objecten verbranden geheel, grotere objecten vliegen verder. Ze kunnen eventueel wel in stukken opbreken, waarna de brokken verder vliegen. Ook hier wordt de baan van het object flink afgebogen, nu zowel door de zwaartekracht van de aarde als door de afremming in de bovenste lagen van onze atmosfeer.

Onderstaande foto toont een aardscheerder uit 1972. Deze aardscheerder was waarschijnlijk ongeveer zo groot als een vrachtwagen. Zou hij steiler zijn ingeslagen (of een net iets andere baan hebben gehad), dan zou hij waarschijnlijk een behoorlijke explosie hebben geproduceerd.

Op het filmpje (uit 1972!) kun je het ook heel goed zien.

Deze aardscheerder kwam tot op een hoogte van 57 km boven het aardoppervlak. Daarna schoot hij door en verdween hij weer in de ruimte - wel wat kleiner dan voorheen omdat de buitenste lagen tijdens de passage zijn wegge"schroeid".

In de onderste Bron vind je de baangegevens van deze aardscheerder, zowel de coördinaten als plaatjes van de baan, zowel voor als na de passage door onze atmosfeer.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1. www.expeditiebeagle.nl/essays/Inzending_koenkrol.pdf
Hier staat een antwoord op je vraag.
Bron lijkt mij duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit niet kan, de zwaartekracht trekt dan aan de meteoor en hij zal inslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet jij half wel hoe snel die dingen gaan?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is in theorie heel goed mogelijk. Hij kaatst dan af op de dampkring. Kan ook met een terugkerende shuttle gebeuren als de invalshoek te klein wordt gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, onderschat de dampkring niet, deze zal de meteoor afremmen. Nogmaals, ik heb er niet in gestudeerd, maar met mijn logische verstand + interesse voor dit soort onderwerpen kwam ik tot dit antwoord:)
Als de dampkring een object in de atmosfeer niet te veel afremt, en deze groot genoeg is om niet te verbranden, kan deze in theorie door de dampkring schieten en weer verlaten. In dat geval zullen we daar niets van merken. Een meteoor is een vrij klein object en aangezien de hoogste snelheid die objecten in ons zonnestelsel bereiken 42 km per sec is, lijkt het mij wel onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal wel een spectaculair gezicht zijn !