Hoe kan de hubble telescope afbeeldingen maken van het universum zoals het 10 billioen jaar geleden was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn zelfs beelden gefotografeerd door de Hubble die waarschijnlijk 13 miljard jaar oud zijn, één miljard jaar na de 'bing bang'.
Het licht heeft er zo lang over gedaan om hier naar toe te reizen, vandaar....
AWM
14 jaar geleden
Dat kan het niet.

Het universum is volgens de breedst gedragen modellen "slechts" zo'n 13 tot 15 miljard jaar oud, een factor 1.000 jonger dan de 10 biljoen die je noemt.

De Hubble maakt afbeeldingen op basis van het licht dat het opvangt. Licht reist met een hoge, maar gelimiteerde snelheid. Als het licht van een stelsel dat vele miljarden jaren verwijdert is nu bij ons aankomt, zien wij dit stelsel op de foto dus zoals het er die vele miljarden jaren geleden eruit zag. De Ultra Deep Field afbeeldingen zijn hier goede voorbeelden van.

Als je echte babyfoto's van het universum wilt, moet je overigens bij de WMAP zijn. Niet direct foto's, maar wel een goede indicatie van hoe het jonge universum eruit heeft gezien voordat de stelsels gevormd werden.