Er zijn op aarde meteorieten gevonden waarvan geologen zeggen dat ze van Mars afkomstig zijn. Maar hoe kunnen ze dat weten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

"SNC is de naam voor een groep van 12 meteorieten. De afkorting verwijst naar drie vindplaatsen van belangrijke exemplaren: Shergotty, Nakhla en Chassigny. Alle meteorieten in deze klasse hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken, die zeer sterk verschillen van andere ("normale") meteorieten.

Onderzoek van de structuur van SNC-meteorieten wees uit dat ze waarschijnlijk van een andere planeet, ongeveer ter grootte van de Aarde, van ons zonnestelsel afkomstig waren. Alle SNC-meteorieten vertonen duidelijke sporen van een lange vloeibare-gesteentefase, die onmogelijk op een asteroide had kunnen plaatsvinden. In de jaren '70 werd gesuggereerd dat de stenen van Mars afkomstig zouden zijn, en verdere wetenschappelijke feiten ondersteunen deze theorie.

Er zijn slechts drie overige "Aardse" planeten in ons zonnestelsel waar de meteorieten vandaan hadden kunnen komen, plus de Maan. Aangezien het quasi onmogelijk is dat stenen bij een inslag op Mercurius of Venus zouden weggeslingerd worden en in een onderscheppingsbaan met de Aarde terecht te komen, bleven enkel de Maan en Mars als mogelijke kandidaten over. Sinds de maanlandingen bezitten we echter een voldoende kennis over de lunaire geologie om te kunnen besluiten dat de stenen enkel nog van Mars afkomstig zouden kunnen zijn.

Ook onderzoek van de chemische samenstelling van de SNC-meteorieten leverde verdere ondersteuning van de Mars-hypothese. Bij de analyse bleek er een zeer grote overeenkomst te bestaan tussen deze meteorieten en de gegevens die door de Viking-ruimtesondes op Mars werden verzameld. Er kleefde slechts één minpuntje aan deze theorie: het exacte mechanisme dat voor de ejectie van de stenen vanaf Mars zorgde, was nog niet gekend. Enig rekenwerk loste echter ook dit probleem op: de inslag werd veroorzaakt door een asteroide van minstens 175 km in diameter. Enkel een inslag van deze omvang zou puin kunnen wegslingeren met een snelheid van minstens 5.4 km/s: de snelheid nodig om aan Mars te ontsnappen.

Na een intensieve zoektocht heeft men nu ook een aantal mogelijk kandidaten voor deze kraters gevonden. Deze bevinden zich in zuidelijke hoogland van Mars. Deze gegevens zullen zeker door NASA gebruikt worden als mogelijke landingsplaatsen voor toekomstige missies naar Mars."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Amerikaanse 'asteroid' is een lelijk woord dat planetoïde betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo bedankt voor dit prima antwoord. Je krijgt 10 welverdiende punten van mij en sluit de vraag want ieder antwoord hierna is overbodig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo bedankt voor dit prima antwoord. Je krijgt 10 welverdiende punten van mij en sluit de vraag want ieder antwoord hierna is overbodig ;-)

Andere antwoorden (1)

Elke planeet heeft zijn eigen samenstelling. Een meteoriet van Mars bestaat vooral uit methaan en ijzerdioxide. Dit zullen de meteorieten die op aarde zijn aangetroffen ook bevatten en zo zullen ze erachter zijn gekomen dat de meteorieten van Mars afkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe weten ze dat dan weer. Voor zover ik weet zijn er nog nooit monsters van de Marsbodem op aarde onderzicht op de samenstelling. En methaan is een gas en ijzerdioxide is roest. Klopt dat wel wat je zegt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn zeker wel monsters genomen van mars. eind jaren 70 / begin 80 als ik me niet vergis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel waar van dat ijzerdioxide. Vroeger was mars een en al ijzer. Nu is het geroest. Vandaar is deze planeet ook rood/oranje. En omdat het een koude planeet is. Want in de ruimte is blauw juist warm en rood juist koud enzo. Dit moest ik allemaal leren voor natuurkunde. xD