Zal er ooit een mogelijkheid komen op de aarde dat we kunnen zweven hoe je dat in de ruimte doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (9)

Nee. Zwaartekracht is zwaartekracht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Obey gravity, it is the LAW! +
Het kan dus alleen met hulpmiddelen.
Dat is er al, maar dat is heel duur.

Je kan namelijk een ticket kopen voor een vliegtuig dat dan naar een behoorlijke hoogte zal klimmen, en vervolgens een vrije val zal maken. Op die manier word de gewichtloosheid van in de ruimte gesimuleerd.

Goedkopere mogelijkheid om het gevoel van zweven te ervaren is duiken, astronauten oefenen de gewichtloosheid ook door te duiken (dan wel met astronautenpakken aan).

Toegevoegd na 31 seconden:
Toevoeging: Dat is er al SOORTVAN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan maar voor heel even. in een vliegtuig dat in parabolen vliegt is het mogelijk om heel even gewichtloos te zijn en te zweven.

floaten kan ook via een duikclub, maar helemaal hetzelfde is het niet natuurlijk.

echt helemaal zoals het in de ruimte is zullen we waarschijnlijk niet meemaken. zonder zuurstof en met extreme kou/warmte houdt geen mens het vol op aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet met zekerheid te zeggen.
De aard van zwaartekracht is nog niet met zekerheid vastgesteld. We weten nog niet eens hoe deeltjes hun zwaartekracht overbrengen aan andere deeltjes! Dan kunnen we ook geen voorspellingen doen of we in de verre toekomst die zwaartekracht op kunnen heffen.

Als je bedoeld of we door middel van trucjes een 'zero gravity' (geen zwaartekracht) kunnen bereiken dan is het antwoord 'ja'. Dat wordt hierboven door andere beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien in de Random Positioning Machine (RPM)
De Random Positioning Machine (rpm, willekeurige standmachine), ook wel genaamd 3D clinostaat, is een simulator voor microgewicht (microzwaartekracht). Het biedt de mogelijkheid om kleine maar langdurige experimenten te doen in gesimuleerde gewichtloosheid.
De werking van de machine is gebaseerd op het 'uitmiddelen van de zwaartekrachtvector': doordat het proefobject doorlopend in andere standen geplaatst wordt, 'voelt' het ook alsof de richting van de zwaartekracht steeds uit een andere richting komt. Bij experimenten die traag genoeg verlopen (veelal biologische experimenten zoals weefselgroei) heffen effecten van zwaartekracht uit tegengestelde richtingen elkaar op en verloopt het experiment net zoals bij gewichtloosheid.

Toegevoegd na 4 uur:
En in een lift die snel genoeg naar beneden gaat. Ook dat is maar tijdelijk, maar toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang er nog zwaartekracht is, Nee!
Er zal altijd wel zwaartekracht zijn op de aarde dus de kans is ongelofelijk klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwaartekracht is noodzakelijk op de aarde en dus nodig dit zal ook niet zomaar verdwijnen ik snap dat je het wel cool zou vinden maar denk er maar aan als je naar de wc moet gaan dat dit ongelofelijk veel moeite kost haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker! Sterker nog: het is er al.
Zie bijgaand filmpje van een zwevende kikker.

Zie ook het artikel over diamagnetisme.
Je kan zelf een sterke magneet kopen, en daar vlak boven een stukje grafiet laten zweven. Het kost geen energie en het zweeft echt.
De magneet is wel vrij duur, denk aan een paar honderd euro, want hij is van neodymium. Ook moet je tekenen dat je er voorzichtig mee zult omgaan want dit soort magneten is LEVENSGEVAARLIJK.

(Zelf heb ik twee kleintjes van 20mm rond en 10 mm dik; ik krijg ze met geen mogelijkheid meer van elkaar af. De getoonde magneet kan je botten breken.)

Een mens kan in principe ook zweven; er is dan alleen een nog grotere magneet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ;)
Het maakt in principe niets uit hoe ver je van de aarde verwijderd bent. Zodra je valt ben je gewichtloos. De aarde heeft een straal van 6000 km en veel satellieten zitten niet veel verder dan 300 km boven de aarde waar het zwaartekrachtveld praktisch nog gelijk is aan het veld op het oppervlak. Je kan ook gewoon een duik nemen, maar dan worden je bewegingen belemmerd door de massa en viscositeit van het water. De beleving in het vliegtuig is trouwens precies hetzelfde als die in een baan om de aarde.