Kan een komeet de aarde vernietigen?

Zo ja, hoe groot is zo'n komeet dan en kunnen wij (de mens) de ramkoers van een komeet veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Bedoeld je alle leven wegvagen of de planeet zelf verwoesten?

Dat eerste is zo bijzonder moeilijk niet maar dat laatste valt behoorlijk tegen. Je praat over een bal steen en ijzer van pak em beet 6*10^21 ton die al zo'n 4,5 miljard jaar vrolijk rondjes draait om de zon. Je praat over een behoorlijk staaltje van galactisch biljarten om van een planeet af te komen. Je zou Mars met een behoorlijke snelheid op de Aarde af moeten schieten om echt een einde aan de planeet te maken.

iig: zoals gezegd is er veel minder voor nodig om 'ons' een kopje kleiner te maken. Een komeet of meteoriet van enkele kilometers doorsnede zou genoeg moeten zijn. Maar de mensheid uitroeien kunnen we zelf ook nog wel met de wapens die we nu hebben.

En kunnen we daar iets tegen doen? Nee..... Er zijn wel theorieën (meer gedachte experimentjes dan iets concreets) over hoe je een groot stuk ruimte rots van koers zou kunnen laten veranderen maar de haalbaarheid van die plannen met de huidige technologie zit tussen astronomisch onwaarschijnlijk en 0.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja dat kan en we kunnen het ook laten exploderen het is zelfs mogelijk met onze techniek om de maan compleet te vernietigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een komeet van 10 kilometer doorsnee zal de komplete aarde vernietigen. En nee, wij kunnen met onze huidige staat van techniek zo'n meteoor nog niet van koers wijzigen. Dat komt omdat we als mensheid nog niet genoeg ontwikkeld zijn om als wereldbevolking te samenwerken. Onder een mooi linkje met een tabelletje van afmetingen van de meteoor en zijn impact op de aarde en meer wetenswaardigheidjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er vliegt van alles door de ruimte, en sommige objecten zijn groot genoeg om de aarde te vernietigen, of deels te vernietigen. Dat laatste is al (lang geleden) een aantal malen voorgekomen. De ramkoers veranderen kunnen ze in Hollywood, in de praktijk is er geen bewijs dat dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een komeet van10 km de aarde zou vernietigen kan best eens mee vallen.Het rotsblok dat de arizona krater veroorzaakte heeft ook niet de hele staat texas vernietigd
Het is te vergelijken als een zandkorrel met enorme snel heid een objekt zo groot als een voetbal raakt.Dat objekt zal dan echt niet uitelkaar spatten.Het gaat pas gevaar opleveren als de komeet een kilometer of 100 groot zou zijn.Op jupiter kwamen een een jaar of 10 geleden ook kometen neer en de planeet bestaat nog steeds.Hadden die zelfde kometen de aarde geraakt dan hadden we hier een echte ramp gehad.Of een planeet vernietigd wordt hangt af van de grootte in verhouding tot de te treffen planeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maan werd gevormd door de botsing van een planetoïde ter grootte van Mars met de aarde. Ter verduidelijking: Mars heeft een diameter van ongeveer 3.400 kilometer! Toch is de aarde er nog. Het zal geen pretje zijn geweest na de botsing, maar de aarde werd zelfs door zo'n grote massa niet vernietigd. Een komeet is nietig in vergelijking met de massa van de aarde. De gevolgen voor toevallig op het moment van de botsing aanwezige levensvormen zijn dan jammer, maar de aarde zal het zeker overleven.

Toegevoegd na 2 minuten:
En wie gelooft dat de mensheid met de huidige techniek een komeet van koers kan veranderen, gelooft in sprookjes. Het duurt zelfs jaren om een klein ruimtestation te bouwen... Om een kleine satelliet de ruimte in te schieten zijn de grootste en krachtigste machines nodig die de mens ooit heeft gemaakt. Niet dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou wel spannend en uniek zijn om dat mee te maken. Je moet alleen niet in paniek raken, maar genieten van het schiouwspel in de paar seconden voor de inslag.