Cruithne heeft niet echt een boonvormige baan. Cruithne beschrijft een ‘normale’ elliptische baan om de zoon, met een omlooptijd van één jaar. Daardoor lijkt Cruithne tov de aarde een boonvormige baan te hebben, maar dat is schijn omdat Cruithne niet om de aarde draait.
een jaar geleden
In 1997 heeft men ontdekt dat de jaarlijkse baan van Cruithne vanuit de Aarde gezien boonvormig is. Deze boonvormige baan volgt daarbij een hoefijzervormig patroon en doet er ongeveer 770 jaar over om dit patroon te voltooien.

Door de combinatie van krachten die vanuit de zon en de Aarde op Cruithne werken, volgt haar baan een hoefijzervormig patroon ten opzichte van de Aarde. Deze combinatie van krachten zorgt ervoor dat Cruithne voorlopig niet uit de invloedssfeer van de Aarde kan ontsnappen, maar ook dat ze niet te dicht in de buurt van de Aarde kan komen. Men verwacht dat zij nog minstens 5000 jaar in de baan van de Aarde zal blijven meedraaien.
een jaar geleden