waarom zijn er geen 'bewegende video beelden' van hemellichamen buiten ons zonnestelsel??

..ik bedoel, alles beweegt toch? gallaxies die elkaar opslokken, zwarte gaten die alles opzuigen, nevels die groter worden, exploderende sterren, nieuwe sterren die geboren worden, uitdeinen van het heelal, alles lijkt zo vredig stil! terwijl alles met bijna lichtsnelheden veranderd! ik snap t niet, alle foto's van ons heelal lijkt niet te bewegen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

omdat dat niet binnen een paar minuten gebeurt.
als je iets bewegends wilt zien moet je naar een filmpje kijken dat vaak al een minimaal een uur duurt.
en nieuwe sterren die geboren worden duurt volgensmij wel een paar jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
de tijd dat sterren geboren worden duurt een paar miljard jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, en als we nu eens ieder jaar een foto maken, dat doen we al zo'n 50 jaar nu, en je plakt die foto's achter elkaar... zit er dan beweging in??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar geen vloeiende beweging denk ik.
ik zou het ook heel graag willen zien, maar helaas.
Ja alles is inderdaad in beweging in het heelal maar omdat dat zich over enorme tijdsduur afspeelt merk je daar in een mensenleven niets van. Maar er zijn uitzonderingen; sterren kunnen ontploffen in een supernova en als dat gebeurt zie je dat wel degelijk. Zo verscheen er in 1054 plotseling een nieuwe ster aan de hemel die zo helder was dat jij overdag zichtbaar was. Helaas zijn dergelijke spectaculaire gebeurtenissen zeldzaam.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik had beter kunnen zeggen dat het komt omdat die bewegingen op zo grote afstand plaatsvinden. Als je aan de kant van de weg staat en een auto passeert dan flitst hij voorbij. Als je die auto met dezelfde snelheid in de verte ziet rijden dan kruipt hij voorbij. Als je geschiedenis van het heelal als een in een film versneld zou kunnen afdraaien dan zou je zien dat het hemelgebeuren een groot dynamisch spektakel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Met een telescoop zie je dergelijke nieuwe sterren regelmatig. Er is tussen 30 mei en 2 juni (2011) nog een nieuwe ster verschenen (een supernova, dus niet echt een nieuwe ster). Zie http://apod.nasa.gov/apod/ap110605.html .
Een flauw antwoord zou zijn: "Die zijn er wel, de beweging is alleen zo klein dat jij het niet ziet".

Dat komt door de ontzaglijk grote afstanden in het heelal. Alle stippen die jij 's nachts aan de hemel kan zien kan je opdelen in het volgende:

*Een paar planeten die in verhouding gezien ontzettend dichtbij staan. Deze planeten kan je ook zien schuiven als je ze in de gaten houdt.
*De Maan
*1 ander sterrenstelsel, de Andromedanevel op +-2,5 miljoen lichtjaren afstand. Dat is 25 biljard kilometer. Dit sterrenstelsel zie je als een wat wazige ster. In feite is het een cluster van miljarden sterren.
*Alle andere sterren die je ziet zijn sterren in ons eigen sterrenstelsel die we de melkweg noemen. Onze zon is een van die sterren.

Dus de vraag zou kunnen zijn waarom de sterren in ons melkwegstelsel kennelijk zo langzaam van onderlinge positie veranderen dat je het niet met het blote oog ziet? Zelfs binnen onze eigen sterrenhoop zijn de afstanden zo groot dat sterren die van plaats veranderen ten opzichte van andere sterren met tienduizenden kilometers per uur voor ons oog gewoon niet lijken te bewegen.
Men weet trouwens dat in de oudheid de sterrenbeelden er ietsje anders uit zagen dan nu. Dus als je een foto van een stuk hemel met sterren zou kunnen vergelijken met een foto die duizenden jaren geleden genomen is zou je kleine verschuivingen zien.