Wat hebben wij te zoeken in de ruimte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik vragen wat jij denkt daarover?

Antwoorden (16)

Door het bestuderen proberen erachter te komen hoe de wereld ontstaan is.
Kijken of er leven op andere plekken mogelijk is. Bv voor het geval de aarde 'kapot' gaat.
Verder kijken dan je neus lang is. Je kijkt omhoog en ziet daar sterren ed,de mensheid wil dat dan graag dichterbij zien en bestuderen.

nieuwsgierig volk he die mensen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat heeft toch allemaal geen nut!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat denk ik ook InVinoVeritas
Dat weten we nog niet. Maar elk levend wezen probeert zijn omgeving te verkennen om nieuw gevonden mogelijkheden te kunnen benutten om de overlevingskansen van zijn soort te vergroten. Misschien levert het verkennen niks op, dan is het verspilde moeite. Maar als het wel wat oplevert kan het *heel* waardevol zijn.

Stel je de wereld eens voor als niemand ooit de interesse had gehad om de wereldzeeën te bevaren (zonder te weten wat dat op zou leveren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we het voor elkaar krijgen op grote schaal de ruimte te koloniseren, zullen we als mensheid (en waarin wij ons, gezien de nieuwe omstandigheden, zouden ontwikkelen) niet meer afhankelijk zijn van slechts een kwetsbare biosfeer om ons voortbestaan te garanderen. Verspreiding vergroot de overlevingskansen, kan nieuwe grondstoffen beschikbaar maken, en biedt de mogelijkheid op persoonlijk niveau een nieuw bestaan op te bouwen.

Je moet het eigenlijk een beetje zien als dezelfde soort motivaties waarmee Europeanen massaal naar Amerika en Australië zijn vertrokken - nieuwe kansen, meer ruimte dan in onze drukke steden, of simpelweg een avonturiersdrang kunnen al goede motivaties zijn.

Toegevoegd na 11 uur:
NASA houdt overigens een handig overzicht bij met wat van hun vindingen uiteindelijk allemaal gebruikt worden in het dagelijks leven. Da's meer dan je denkt. Het levert dus sowieso een hoop op - maar aangezien de meeste mensen hier gebruik maken van een computer met internetverbinding, waarschijnlijk een mobiele telefoon bezitten, TomTom in de auto, en magnetron of pan met anti-aanbaklaag in de keuken, neem ik aan dat dit wel voor zich spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het vergelijken met vissen in een vijver. Je probeert iets, en je kijkt achteraf pas of je er succes mee hebt.
Nou klinkt dat heel erg simpel, en in werkelijkheid zijn we natuurlijk op een veel wetenschappelijker niveau bezig met het 'vissen'. Maar de ruimtevaart is primair niet bedoeld om te zoeken naar een andere bewoonbare planeet, maar in hoofdzaak om te zoeken naar nieuwe oplossingen, achtergronden, de manier van ontstaan van het heelal, de invloed van zwaartekracht op onze ontwikkeling, noem maar op.
En verder hebben we een aantal satellieten rond de aarde gebracht die zorgen voor onze communicatie, GPS, noem maar op.

Ons leven van nu zou er beduidend minder geavanceerd uitzien zonder ruimtevaart.
14 jaar geleden
uiteindelijk geldelijk gewin

De wetenschap is de pionier maar uiteindenlijk gaat het om grondstoffen.
Je ziet veel sci fi film s over mijn bouw op planeten ed
ik zie zeker op het gebied van de ruimtevaart en kolonisatie dat bedrijven daar meer macht zullen hebben dan regeringen.
uiteindelijk hebben zij het geld en de middelen om het te financieren.
nu mag de wetenschap nog alles onderzoeken.
en de belasting betaler betaald. maar zodra de eerste fase voorbij is dan wordt het een commercieel explatie gebied
zie de vele zaken die er zijn onstaan door de ruimtevaart

en nu gewoon op de markt verkrijgbaar zijn
14 jaar geleden
De mens is nu eenmaal nieuwsgierig het onbekende trekt de mens aan. en voor wetenschappelijk onderzoek die men beter in de riumte kan testen dan hier op aarde ivm de gewichteloosheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te willen LEREN. En zoals je weet valt er nog heel wat te leren.
Leren betekent vooruitgang en kans op een beter leven.
Kijk maar om je heen. Bedrijven, landen, individuen, geloven, die niet leren gaan failliet, glijden af naar corrupte maatschappijen, vallen af en worden afhankelijk van anderen. eindigen in ontkerking en afvalliggen.
Dus blijf leren op welk gebied dan ook en doe er wat mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar er een horizon is, zal er altijd mensen zijn die zich afvragen wat er zich achter bevindt. Ontdekking zit in ons genoom omdat wij zo weten wat er om ons heen gebeurt. Wanneer je dat weet kan je je wapenen tegen dat gevaar. Met andere woorden: we zijn geëvolueerd om te ontdekken wat er om ons heen gebeurt. Zoeken in de ruimte is de laatste uiting van die drang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofd reden is kennis vergaren, maar een niet minder belangrijke is dat hiermee zoveel (uit)vindingen worden gedaan dat er een boel oorlogen op aarde worden voorkomen. kijk nar het verleden eerst oorlog dan een stukje welvaart, vandaag de dag komt de welvaart door de vruchten die wij plukken van de ruimtevaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hawkin zegt, datr we aan het einde van deze eeuw een mogelijke vluchtplaats moeten hebben. Zeg maar het noodpakket van de mensheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit een genetische drang in ons om nieuwe dingen te willen ervaren en nieuwe werelden te willen ontdekken, om letterlijk en figuurlijk onze grenzen te verleggen.

Inderdaad dezelfde motivatie die de avonturiers hadden die vroeger naar de 'Nieuwe wereld' trokken. Er is op aarde geen 'new frontier' meer, dus trekken we de ruimte in. Ken je ze nog? 'Space: the final frontier... these are the voyages of...' (zie bron)

Verder is het leuk om eens te proberen jezelf voor te stellen wat het zou betekenen als we inderdaad de ruimte konden ontdekken. De aarde is onze wieg, het is tijd om de wijde wereld in te gaan. Veel wetenschappers en schrijvers zien de aarde ook als de bodem van onze eigen zwaartekracht-put waarin we min of meer gevangen zitten, tot we de middelen hebben om er uit los te komen.

Een enorme bron van inspiratie voor schrijvers, fantasten, futurlogen en wetenschappers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanalles onerzoeken, kijken wat daar wel is en hier niet. En andersom ook.

Maar of het echt nut heeft, dat betwijfel ik ten zeerste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt anders dankbaar gebruik van de producten van het onderzoek waarvan je het nut betwijfeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik vragen welke producten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TomTom navigatie, mobiele telefoon, internet, en televisie via de satteliet voor versnelde communicatie, brandalarm, pan met anti-aanbak laag, magnetron, medische scanapparatuur voor verbeterde analyse, lichte, doch stevige bouwstoffen op koolstofbasis waardoor vliegtuigen en auto's veiliger en zuiniger zijn, weersvoorspellingen - bij mijn antwoord heb ik een tweetal links geplaatst waarin de NASA uitweidt welke producten allemaal gebaseerd zijn op ruimtevaarttechnologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt nog bij dat de vooruitgang van zonnepanelen grotendeels te danken is aan de ruimtevaart omdat dit voor hen bijna een essentiële methode is om hun energie te winnen, waardoor schonere energie voor ons beschikbaar wordt, brandwerende middelen in het algemeen (zo zijn de huidige pakken van brandweermannen bijna volledig gemaakt met materialen ontwikkeld voor de ruimtevaart), en valt het besef dat we voorzichtig om moeten gaan met het milieu niet geheel toevallig samen met het voor het eerst zien van afbeeldingen van de aarde vanuit de ruimte - in al haar kwetsbaarheid, en met het daadwerkelijke besef dat we lang niet zoveel ruimte beschikbaar hebben als we ooit dachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja aan dat soort dingen hebben we wel wat, maar ik bedoel. Ik geloof niet dat wij mensen ook op een andere planeet ooit kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook gelukt om mensen op de maan en levend terug te krijgen - ondanks dat er op de maan geen atmosfeer is. Er verblijven permanent mensen op ruimtestations (het langste verblijf is langer geweest dan een jaar), ondanks een gebrek aan zwaartekracht. De mens kan diverse omgevingen aan als de Amazone, en de poolcirkels. Als we vloeibaar (of zelfs vast) water kunnen vinden, hoeven we daar minder van mee te nemen (alleen voor onderweg, niet ook tijdens het verblijf). Waarom heb je geen vertrouwen in de vindingrijkheid van de mens (ondanks vele duidelijk positieve resultaten in het verleden) als het aankomt op het leven op andere planeten? Tot nog toe hebben we als soort een heleboel problemen die vooraf als onmogelijk gezien werden kunnen overwinnen - als je 200 jaar terug gaat in de tijd, en zegt dat we kunnen vliegen in machines die zwaarder zijn dan de lucht, wordt je uitgelachen, maar toch is het gelukt. Waarom zou dit specifieke punt onmogelijk zijn? De technologie om naar andere planeten te gaan is er, de kennis van hoe te overleven in moeilijke omstandigheden is er (anders waren we als soort al lang uitgestorven), en we hebben lokaal gewoon een goed oefenterrein (op de maan) waarop we uitgebreid kunnen kijken wat de eventuele risico's en benodigdheden zijn terwijl je vandaaruit nog snel hulp kunt verzoeken en ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan komen we weer bij het geloof uit. Dat God de aarde heeft geschapen voor ons om op te leven, en niet ergens anders in het heelal.
Maar ik vind de mens wel heel vindingrijk hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan zonde van de ruimte, als je het mij vraagt. En je zult begrijpen dat dat antwoord voor mij niet bevredigend is. Maar ik denk dat we hiet verder eens kunnen zijn dat we het oneens zijn, en dat lijkt me op dit moment ook prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja goed idee.
Over een miljard jaar of twee, zal er geen mens meer op aarde kunnen leven... De zeeën zouden verdampt zijn, en de grond verschroeiend heet.
Wat dat betreft zijn we natuurlijk wat vroeg... Maar de wetenschap heeft er al heel wat aan gehad: allerlei uitvindingen waren niet mogelijk zonder onderzoek in de ruimte. 't Is de vraag of je al die medicijnen en andere zaken nuttig voor de mensheid vind. (Ik geef geen oordeel: ik stel alleen dat 't antwoord op die vraag niet eensluidend is voor eenieder.)
Maar ook een vroege kolonisatie van de ruimte zal 't overleven van de mensheid vergroten. ('t Wordt een filosofische / godsdienstige vraag of dat nuttig is, in 't 'grote plaatje'.) Kijk simpelweg naar de zelfdestructieve aard van de mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn diverse redenen te bedenken natuurlijk:

1: kijken of er ergens planeten zijn met leven
2: kijken of er intelligent leven is, zoja, is het een bedreiging voor de Aarde ja/nee
3: kijken of er koloniseerbare planeten zijn
4: kijken of er planeten zijn met grondstoffen, die eventueel commercieel exploiteerbaar zijn
5: kijken hoe de ruimte om ons heen eruitziet zodat wij de mogelijkheden en gevaren ervan kennen (zoals het gedrag van kometen en meteorieten, in hoeverre ze een gevaar voor onze planeet vormen)
6: voor 3 mogelijk is: verkennen van de mogelijkheid van(langdurig) reizen in de ruimte, met het oog op vertrek naar een planeet

etc etc :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruimte om ons te ontplooien op allerlei gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de ruimte zelf hebben we niets te zoeken, wel hebben we wat te zoeken op de nabije mogelijk te bereiken hemel lichamen.De meest nabije te bereiken hemel lichamen door mensen zijn echter alleen de maan en mars.Op de maan zijn waarschijnlijk kost bare mineralen en men kan er sterren observatoria neerzetten zonder radio storing van de aarde zonder ook last van de dampkring te hebben
Op mars kunnen we uitzoeken of er stiekum toch een levens vorm bestaat om die vervelende bijbel te bewijzen dat er behalve op aarde ook elders leven is.