Hoe kun je onderzoeken wanneer en wat de ster van Bethlehem is geweest?

Veel onderzoekers zoeken uit wat de ster van Bethlehem is geweest. Hoe kun je nu nagaan welke hemellichamen er toen te zien waren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Astronomen kennen de banen van planeten en ook van de aarde en de maan. Dan kun je bijvoorbeeld voorspellen wanneer en waar de volgende zonsverduistering plaatsvindt. Maar je kunt dan ook uitrekenen wat er voor bijzondere gebeurtenissen met deze hemellichamen in het verleden hebben plaatsgevonden.

Een ander probleem zijn eenmalige gebeurtenissen zoals supernovas of kometen die eenmalig verschijnen. Maar vaak zijn daar verslagen van te vinden en van supernovas zijn vaak ook de resten met telescopen te ontdekken.

Overigens wordt de ster alleen genoemd in het evangelie van Mattheus en, wegens gebrek aan bewijs, ik de kans groot dat het door de schrijvers van dat evangelie verzonnen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via de administratie van chinese astronomen blijkt dat er een nova is geweest in het jaar 6. Verder waren er veel samenstellingen van planeten rond die tijd, dat kun je weer vinden door de banen van de planeten terug te draaien tot rond het jaar 0. Er wordt ook gedacht aan kometen, maar daar is geen aanwijzing voor. De komeet van Halley was in het jaar 12 zichtbaar. Ook heeft Jupiter enige tijd stilgestaan rond het jaar 7 (retrograde beweging), deze samenloop van planeten die vlak bij elkaar stonden en het stilstaan van Jupiter zou de astronomische (astrologische) expeditie van de drie wijzen.

Sinds het ontstaan van steden en landbouw werd het erg belangrijk om goede kalenders te hebben voor het bepalen van de beste tijd voor allerlei landbouwwerkzaamheden. Voor de kalender en het bijhouden van de tijd was tot voor kort alleen de kosmos geschikt. Nog steeds wordt bijvoorbeeld de Ramadan en Pasen bepaald door de stand van de Maan. In het jaar 0 had men daar al zo een vier tot zesduizend jaar ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de oorspronkelijke Griekse tekst van de Bijbel worden ze geen koningen of wijzen genoemd; het waren magiërs of astrologen. Ze hielden zich blijkbaar bezig met een heidens gebruik: waarzeggerij aan de hand van de sterren.

Religieuze leiders zeggen gewoonlijk dat de ster van God kwam. Maar was dat wel zo? Bedenk dat de ’ster’ de astrologen niet meteen naar Bethlehem bracht, maar eerst naar koning Herodes in Jeruzalem. Zo hoorde die jaloerse en machtige moordenaar van Jezus’ bestaan. De astrologen gaven hem zelfs een reden om het kind te haten: het zou de „koning der joden” worden (Mattheüs 2:2). Sluw zei Herodes dat ze terug moesten komen om hem te vertellen waar het kind precies was omdat hij zogenaamd het kind ook eer wilde bewijzen. Daarna bracht de ’ster’ de astrologen naar Jozef en Maria. De reis van de astrologen had dus de dood van het kind tot gevolg kunnen hebben, maar gelukkig greep God in. De astrologen gingen niet naar Herodes terug. Dat maakte hem zo kwaad dat hij het bevel gaf alle jongetjes van twee jaar en jonger in en rond Bethlehem te vermoorden (Mattheüs 2:16)

Wie probeert mensen te misleiden en promoot leugens, geweld en moord? Jezus zelf wees degene aan die de „leugenaar en de vader van de leugen” is, „een doodslager toen hij begon” — Satan de Duivel (Johannes 8:44).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag maar een uitleg van het bijbelse verhaal met ook nog eens een moralistisch vingertje erachteraan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog dat vindt jij zo.
Blijkbaar was dit geen gewone "ster"
Want deze ster of wat het dan ook geweest mag zijn leidde uiteindelijk wel naar de plaats van bestemming.
Jij gaat er vanuit dat het een supernova of een planeet g
Natuurlijk kan je voor elk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is: HOE kun je onderzoeken wanneer en wat de ster van Bethlehem is geweest? Met in de toelichting:
HOE kun je nu nagaan welke hemellichamen er toen te zien waren? Dat staat zeker niet in de bijbel, zoals je antwoord overtuigend aantoont.