Wat zijn de sterren die wij snachts zien?

Snachts zien we allemaal sterren in de hemel, maar wat zijn dit voor dingen eigenlijk? En waarom geven ze licht? Waarom staan ze altijd op dezelfde plek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Op een uitzondering van mogelijks maximum 5 planeten (meestal minder) en onze Maan en Zon na , zijn het allemaal sterren uit onze Melkweg die we zien.
We ziens soms wel eens een kunstsatelliet passeren....en heel soms een meteoriet of een komeet (een paar keer per eeuw)
er is één uitzondering : de Andromeda nevel in Orion ...het enige object buiten onze Melkweg dat we met het blote oog kunnen zien.
Sterren zijn zonnen ....sommige heter , sommige groter , sommige ouder .
De Sterren die samen de 'Grote Beer' uit maken staan allemaal op een afstand tussen de 75 en 130 lichtjaren van ons.
Nee....sterren bewegen en zelfs heel vlug ....maar dat is met het menselijk oog meetbaar.
De zgn Poolster ....zal binnen een paar miljoen jaar ....niet meer pal in het Noorden staan.
De Centauri sterren (Proxima, Alpha , Beta...) zullen niet meer de dichtste sterren zijn op 4, 3 (ong) lichtjaren (nb :alleen te zien in het Zuidelijk halfrond van de Aarde))

Toegevoegd na 2 uur:
met het menselijk oog niet meetbaar

Toegevoegd na 14 uur:
Aldeberan (rode reus) opong 60 lichtjaadie misschien ooit het bezoek krijgt van Pioneer 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad.....maar vergeleken met heel veel sterren is onze Zon maar een klein geel dwergje. Vanuit het standpunt van vele sterren....zou er dus helemaal niets te zien zijn of iets heel onbeduidend.
Vergeet niet dat bij de Sterren die U vanop Aarde kunt zien er heel grote 'rode reuzen' tussenzitten.
Betelgeuze op 8 lichtjaar is zo'n rode reus ....en Voyager...die op het punt staat ons Zonnestelsel te verlaten...zal daar binnen een aantal duizenden jaren toekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua afstand heb ik inderdaad Sirius met Betelgeuze verwisseld , sorry....maar uiteindelijk wou ik maar een voorbeeldje geven over de grootte.
Neem dan Aldebaran ....die is beter te vergelijken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldebaran_%28ster%29

Andere antwoorden (3)

Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma. Bij de meeste sterren is de druk en temperatuur van de inwendige gasconcentratie zo hoog dat er kernfusiereacties plaatsvinden. Daarbij worden enorme hoeveelheden energie geproduceerd die door de ster worden uitgezonden in verschillende golflengten. De belangrijkste golflengte is waarschijnlijk de spectrale band van het zichtbare licht. Ook de eindstadia van sterren, de witte dwergen en neutronensterren, waarin de kernfusie tot een einde is gekomen, worden tot de sterren gerekend.

De dichtstbijzijnde ster is voor ons de zon. Daarna volgt de ster Proxima Centauri.

Een ster ontstaat uit protostellaire stof en gaswolken, dat onder invloed van de zwaartekracht bijeen wordt gehouden, en vormen zo een ster. Sterren met een geringste massa (bruine dwergen), blijven onveranderlijk en blijven bestaan tot ze zijn opgebrand. Sterren met een normale levensloop verbranden eerst hun waterstof. Zodra alle waterstof is opgebrand, wordt de heliumkern opgebrand en begint de ster uit te dijen. Als een ster meer dan 10 zonnemassa’s veranderd in een superreus, een ster met minder dan 10 zonnemassa’s veranderd in een rode reus. Een witte dwerg is het gevolg van het ineenstorten van een rode reus. Als een superreus ineenstort, laat ze of een neutronenster of een zwart gat achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, de zon is een ster.
maar sterren zijn gewoon, uhmm, sterren
jouw vraag is gewoon te moeilijk te beantwoorden, sorry
daar moet je geleerde voor zijn zo ongeveer..
sterren staan eigenlijk nooit op de dezelfde plaats dat is wat wij denken ze bewegen continu p.s jou vraag is echt een moeilijk vraag en moelijk te beantwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze zon is een ster, sterren zijn dus (vrijwel) allemaal een soort zonnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een zeker aantal 'sterren' zijn sterrenstelsels (enorme verzamelingen sterren bij elkaar, net als onze melkweg) die zo ver weg staan dat wij ze als 'sterren' zien.