zijn er objecten met massa,die bewegen met een snelheid die de snelheid van licht nadert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De snelste objecten waarvan de snelheid redelijk goed gemeten kan worden zijn micrometeorieten. Met een object wordt dan bedoeld: iets dat (als het stil staat) met het blote oog kan worden geien. Want atomen/ deeltjes in bijvoorbeeld het centrum van de zon waar temperaturen van miljoenen graden heersen, bewegen enorm snel. Als we die niet meetellen, komen we eigenlijk maar weinig deeltjes tegen die een enorme snelheid hebben. Veelal houdt het bij enkele duizenden kilometers per seconde wel op. Dat wat betreft objecten die jij en ik zouden kunnen zien als zelfstandige eenheden.

Natuurlijk hebben fotonen (lichtdeeltjes) wel massa, maar die danken ze alleen aan het feit dat ze zo enorm snel bewegen -- de RUSTmassa van een foton is nul (d.w.z. dat zo lang het niet beweegt, het ook niets weegt). Los van de discussie of licht wel een deeltje is (het licht heeft ook een golfkarakter) kom je, naarmate een voorwerp de lichtsnelheid probeert te naderen, steeds gekkere dingen tegen:
-- de tijd vertraagt
-- de afmetingen in de richting van de beweging worden steeds kleiner (verkorting).

Dus natuurlijk zijn er voorwerpen die erg snel bewegen. het gaat er maar om wat je verstaat onder 'de snelheid van het licht naderen'. In theorie kan een voorwerp als je er maar een blijvende kracht op uitoefent, steeds meer versnellen -- maar naarmate je de snelheid van het licht nadert, zal de versnelling steeds verder achter blijven bij de verwachting (zonder toepassing van de quantumfysica, maar doe je dat wel, dan is een groot deel van de verschijnselen niet goed meer te verklaren. In dibverse boeken worden deze effecten erg goed uitgelegd; zie de bronnen.

Toegevoegd na 42 seconden:
op regel 2 lees gezien voor geien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ik dacht dat neutrino's, met erg weinig rustmassa, tamelijk dicht bij de lichtsnelheid kwamen.
Edraket
9 jaar geleden
Bereikt massa die een zwart gat wordt ingezogen, uiteindelijk de snelheid van het licht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar die ontstaan net als andere deeltjes onder extreme omstandigheden, zoals in het centrum van sterren. en net als atomen zou ik dit geen ' objecten' noemen, althans niet volgens de omschrijving die ik daarvoor in mijn antwoord heb gegeven. Natuurlijk zijn er diverse elementaire deeltjes zoals mesonen en bosonen met enorm hoge snelheden, maar ook die zou ik niet als object willen kwalificeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reactie op Edraket: de grap van een zwart gat is juist dat we niet kunnen zien wat daar gebeurt. Het licht kan er niet uit, omdat de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid. het enige dat ik met juistheid kan beweren, is dat als er licht zou worden uitgezonden VANUIT een zwart gat, je dat nooit zou kunnen waarnemen. Wel zijn er veel onderzoeken gedaan naar wat er net buiten dat zwarte gat gebeurt (vlak bij de waarnemingshorizon). Voorwerpen die op het punt staan een zwart gat in te worden getrokken, blijken enorm te worden uitgerekt. Als jze daarbij de snelheid van het licht naderen kun je dat zien (dat nemen we ook waar) maar we kunnen niets meer zien zodra ze de grens over gaan. He jammer, net nou het spannend wordt.

Andere antwoorden (2)

Ja. Sterrenstelsels aan de rand van onze waarnemingshorizon bewegen zo snel. Onze eigen melkweg ook maar dan ten opzichte van die sterrenstelsels. Dat komt omdat snelheid tussen twee objecten relatief is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En materie die een zwart gat wordt ingezogen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
op zich klopt dit allebei en tegelijkertijd klopt het niet. Het hangt namelijk af van de plaats van de waarnemer: hoe verder iets van je af is, hoe sneller het van je af lijkt te bewegen. Dan hebben we het dus niet over de eigenbeweging van die ' voorwerpen' maar over het balloneffect. Als je een ballon opblaast en je zet daar twee stippen op zullen de stippen naarmate ze verder uit elkaar zijn neergezet ook sneller van elkaar af bewegen, bij het opblazen.
Ik vrees dat enige nuance op zijn plaats is, en er is geen zinnig mens die werkelijk begrijpt hoe dit werkt. Sterker nog, Paul Dirac ren vooraanstaand quantumfysicus zei ooit: als iemand zegt dit te snappen, weet je zeker dat hij er geen snars van begrijpt.
Nee het is wetenschappelijk bewezen dat geen enkel object met de snelheid van het licht kan rijzen.
Ze kunnen immers wel met de snelheid van 99.99999999999999999.....procent van de snelheid van het licht