De verste ster die tot nu toe gevonden is staat elf miljard lichtjaren van ons af.

Toegevoegd na 47 seconden:
Dat is honderdtien duizend triljoen kilometer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verste ster. De zon is een van circa 100.miljoen sterren die 'ons' sterrenstelsel de Melkweg vormen. De verst verwijderde ster aan de andere kant van de melkweg, t.o.v. de zon, bevinden zich op een afstand van om en nabij 80.000 lichtjaar. (Een lichtjaar is de afstand die licht in 1 jaar aflegt en wel bijna 9,5 miljoen x miljoen kilometer!). Echter er zijn miljoenen andere sterrenstelsels nog veel en veel verder van ons af . En elk daarvan bevat eveneens miljoenen, miljarden sterren.......dus onmeetbaar, ontelbaar, oneindig....

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn vele verre sterren vele miljoenen lichtjaren van de Aarde zich in verre sterrenstelsels. Maar op deze grote afstand van de aarde is het moeilijk om precieze afstanden en die enkele ster is het verst van ons te meten. Veel van deze verafgelegen objecten zijn onzichtbaar voor het menselijke oog en alleen detecteerbaar met behulp van optische hulpmiddelen. Echter, met het blote oog nog een aantal fantastische voorwerpen die niet alleen ons toelaten om duizenden lichtjaren afstand zien maar laat ons een glimp naar het begin van het heelal te ontdekken.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Die 80.000 lichtjaar slaan op de verste ster binnen ons melkwegstelsel ! Het universum is nog wel "ietsje" groter dan dat.
fremar
9 jaar geleden
dat staat ook in mijn antwoord
Met de Japanse 8,2-meter Subaru-telescoop op Mauna Kea, Hawaii, is het verste sterrenstelsel ooit ontdekt.

Daarmee heeft Subaru zijn eigen record van vorig jaar verbroken.

Het stelsel SXDF-NB1006-2 staat zo ver weg dat het opgevangen licht er 12,91 miljard jaar over heeft gedaan om de aarde te bereiken. Dat betekent dat sterrenkundigen het stelsel zien zoals het er 12,91 miljard jaar geleden uitzag, toen het heelal slechts ca. 750 miljoen jaar oud was.

Zie dit nieuwsartikel van 5 juni 2012: http://www.nu.nl/wetenschap/2827218/subaru-telescoop-ontdekt-verste-sterrenstelsel-ooit.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de volledigheid: dat het licht er 12,91 miljard jaar over heeft gedaan om de aarde te bereiken impliceert dus ook een afstand van 12,91 miljard lichtjaar !

Toegevoegd na 10 minuten:
Ach... en zelfs dát record is al weer gebroken...

De nieuwe recordhouder is een stelsel genaamd MACS0647-JD, welke zich ongeveer 13.3 miljard lichtjaar van ons vandaan bevindt.

http://www.space.com/18502-farthest-galaxy-discovery-hubble-photos.html

Video: http://www.space.com/18493-most-distant-galaxy-new-candidate-found-video.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Goed antwoord Ozewieze, maar ik wil wel een kanttekening plaatsen. In je toevoeging staat het volgende:
Voor de volledigheid: dat het licht er 12,91 miljard jaar over heeft gedaan om de aarde te bereiken impliceert dus ook een afstand van 12,91 miljard lichtjaar ! Waarschijnlijk is deze uitspraak om het "simpel" te houden, maar dit stelsel staat inmiddels al ietsjes verder (de uitdijing heb je in deze uitspraak niet meegenomen). Het licht heeft er bijna 13 miljard jaar over gedaan, inmiddels staat het stelsel dus iets van 20 miljard lichtjaar van ons af (educated guess). Of zit ik nu twee dingen door elkaar te halen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee, je haalt niets door elkaar, maar het is gebruikelijk afstanden uit te drukken in "het zichtbare universum". Je hebt gelijk dat door de uitdijing van het universum de afstand in werkelijkheid wat gegroeid is. Maar omdat 'tijd' en het 'nu' in dit verband letterlijk rekbare begrippen zijn heb ik het bij de gewone afstandsvermelding gelaten. :-)
Thecis
9 jaar geleden
Kan ik me dan ook wel weer iets bij voorstellen ja.
Was gister was moe en minder helder, vandaar mijn twijfel :S
op de wetenschapssite scientias.nl staat dat rond 20 september de mogelijk verste ster (en dus ook de oudste) is gevonden. er staat een heleboel informatie bij.

De bron staat hieronder!

Toegevoegd na 52 seconden:
**20 september 2012

Toegevoegd na 3 minuten:
en het is zo'n 13,2 miljard lichtjaar verweg