Kan een zwart gat de zon opslokken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met gemak, een zwart gat is immens groot, en slokt zelfs licht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een zwart gat hoeft niet groot te zijn, er zijn ook kleine.
het gaat vooral om de massa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
brr, sounds scary 0.o

Antwoorden (7)

Ja veel zonnen zijn al opgeslokt:)maar dan ver buiten ons zonnestelsel ps no worry er geen zwart gat inde buurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zon in de buurt zou komen van een zwart gat met voldoende massa, dan: tuurlijk!

Een zwart gat is weinig meer dan een klomp materie die enorm gecomprimeerd is. Zelfs zo gecomprimeerd dat er zelfs geen elektromagnetische straling (licht) uit kan ontsnappen. (Wat overigens niet komt omdat het licht aantrekking ondervindt van het zwarte gat, zoals velen wel denken, maar door de waarnemingshorizon die door een relativistisch effect ontstaat.)

Anyway, zou de zon in de buurt komen van een voldoende zwaar (= voldoende massa oftewel voldoende op elkaar geperste atoompjes) zwart gat, dan zou de zon er door aangetrokken worden net zoals wij door de aarde worden aangetrokken.

Maar er vliegen niet zo maar zwarte gaten door ons zonnestelsel heen of zo... Dit zijn stellaire objecten die net als alle andere objecten het liefst met een constante snelheid in een constante richting vliegen. Een zwart gat verandert, net als ons zonnestelsel of elk ander object, alleen maar van richting als eraan getrokken wordt. En dan nog is die trekkracht, net als bij elke andere twee objecten in het universum, omgekeerd evenredig aan het kwadraat van de afstand tussen de middelpunten van de twee objecten. Een zwart gat is een hemellichaam net als de zon, de aarde, de sterren, alles, alleen dan heel erg op elkaar geperst. En wel zo op elkaar geperst, dat als je er heel dichtbij komt, de valversnelling dusdanig toeneemt dat er relativistische effecten ontstaan. Maar als jij NU van de zon een zwart gat zou persen, zou de aarde er gewoon omheen blijven draaien in exact dezelfde baan. (Al het leven op aarde zou over acht minuten beginnen te verdwijnen omdat we geen licht en warmte van de zon krijgen, maar de aantrekkingskracht zou 100% hetzelfde blijven.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles kan "opgeslokt" worden, als het maar dicht genoeg in de buurt komt en bovendien een massa heeft die veel kleiner is dan de massa van het zwarte gat zelf. Dus ook de aarde. Maar er zwemmen niet zo maar zwarte gaten door het heelal heen en weer op zoek naar lieve kleine groenblauwe planeetjes hoor! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie uitleg!
Jazeker! Een zwart gat is zo een dichte en zware massa dat het zelfs de zon (ja,zelfs een voorwerp met lichtsnelheid, dus ook de zon!) kan opslokken!! wonderbaar! Toch?
P.S. als je net zoals ik erg geïnteresseerd bent in astronomie, maar je bent maar een beginner, dan raad ik je ten sterkste het boek 'Reis door het heelal' van Frank Deboosere aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat slokt ALLES op, dus ook de zon. De zon is trouwens met andere hemellichamen vergeleken ontzettend 'klein'!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoelde met ALLES natuurlijk alleen ALLES in zijn/haar (mannelijk woord??) bereik op ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan! een zwart gat onstaat als de zwaarte kracht minder is dan de kracht van de planeet dus word als ware opgeslokt klinkt onmogelijk maar is wel zo zeggen weterschappers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zwarte gaten is onze zon zelfs een klein hapje.
Midden in onze Melkweg zit een zwart gat met miljoenen zonmassa's.
Deze heeft dus heel wat zonnen (sterren) en andere materie verorbert.
Omdat onze zon echter vrij klein is gaat hij gelukkig heel lang mee.
het zal er wel om spannen wat het eerst gebeurt, brandt hij op via een "rode reusstadium" op wordt ze inderdaad zwarte gaten-voer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zwarte gaten zijn zeer gevaarlijk. Ze slokken alles op wat ze tegenkomen. Zelfs de aarde kan zo worden opgeslokt.