hoeveel weegt een persoon van 70 kg op planeet Venus? En waarom? En hoe is dat vergeleken op aarde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De massa van Venus is 4,856x10^24 (oftewel 4,856 miljoen miljard miljard) kg. De massa van de Aarde is net ietsje meer, namelijk 5,974x10^24 kg, oftewel 1,23 keer meer dan de massa van Venus.

De aantrekkingskracht tussen twee objecten is evenredig aan de som van hun massa's. Omdat 70 kg verwaarloosbaar is t.o.v. de massa van een planeet, mag je aannemen dat de aantrekkingskracht alleen afhankelijk is van de massa van de planeet zelf. En daaruit volgt dus dat je op Venus 1,23 keer minder weegt dan op Aarde.

70 kg/1,23 = 57 kg.

(Met een gemiddelde temperatuur van 737 K (464 graden C) en een luchtdruk van 90 bar is het er echter niet aangenaam!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de planeet venus , wordt ook wel onze zuster planeet genoemt omdat deze bijna even groot is en de zelfde zwaartekracht heeft , dus een persoon van 70kilo weegt op venus ook ongeveer 70kg

Toegevoegd na 1 minuut:
maar om precies te zijn is de zwaarte kracht 1.25x minder dan onze aardse zwaartekracht dus iemand van 70kilo weegt op een weegschaal op venus 57 kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel je weegt, hangt niet alleen af van de massa van de planeet, maar ook van de grootte van die planeet.

Op Venus is de aantrekkingskracht aan de oppervlakte, gemeten op de evenaar, 90,4% van die op aarde. Dat betekent dat je op Venus 90,4% van je aardse gewicht zou hebben. In dit geval dus 63,28 kg.

Zie de eerste Bron hieronder - zoek op "surface gravity".

Of kijk op de tweede Bron - daar vind je de valversnelling op het oppervlak van Venus. Je moet dan echter weten dat de valversnelling op aarde 9,81 m/s² is.

Toegevoegd na 5 uur:

Met dank aan mhs83, die opzocht en uitrekende dat de opwaartse kracht van de Venus-atmosfeer ongeveer 5 kg bedraagt. Die 5 kg moet je dus van het bovengenoemde gewicht aftrekken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De massa en en de grootte , ok....maar dat is een beetje misleidend vind ik.
Die stelling gaat misschien op voor de terrestische planeten en de Maan
Eens bij Jupiter lijkt het allemaal toch iets complexer op de gasplaneten ,die heel licht zijn en waarvan we eigenlijk niet eens weten of ze een 'vaste ' kern hebben ...of een duidelijk afgescheiden vaste kern...kan je moeilijk zeggen : hoe groter hoe zwaarder. Dat klopt nog voor Jupiter...maar niet voor die anderen.
reken maar es:
http://users.telenet.be/annette-guy/calc/weight.htm
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ga inderdaad uit van vaste planeten, waarbij de atmosfeer niet significant bijdraagt aan de totale massa. Bij een planeet als Jupiter moet je je afvragen wat "gewicht" daar betekent. Je kunt immers niet met zekerheid ergens op staan. Maar waar ik op doelde toen ik het had over de grootte, was iets anders. Laten we de aarde nemen. Stel dat je de aarde zou samenpersen tot een kleinere planeet, met de helft van de huidige diameter. Dan zou je op het oppervlak van die "nieuwe", kleinere aarde, zwaarder zijn. De massa is gelijkgebleven, de diameter is verkleind - en dus sta je dichter bij dezelfde hoeveelheid massa, waardoor je een sterkere zwaartekracht ondervindt. Als je maar genoeg zou kunnen persen, zou je de aarde zo klein kunnen maken, en dus de zwaartekracht aan het oppervlak zo groot, dat de aarde een zwart gat zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb me ook al eens afgevraagd waarop men zich baseert om die berekeningen bijvoorbeeld voor...Neptunus te maken.
Voor de rest ga ik wel akkoord met jou ...maar wou het even vermelden omdat men niet automatisch die regel zou toepassen op J,S, U & N
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je helemaal netjes wilt zijn, moet je ook rekening houden met de dichtheid van de atmosfeer. Net als water een opwaartse kracht uitoefend op een (geheel of gedeeltelijk) ondergedompeld voorwerp, zo doet ook gas dat. Wij zijn op aarde dus iets lichter dan we eigenlijk zouden zijn wanneer er geen atmosfeer zou zijn geweest. Op aarde merk je dat niet, omdat de dichtheid van onze lucht zo laag is - één "mens-inhoud" aan lucht weegt niet veel. De dichtheid van de atmosfeer is op Venus hoger dan op aarde, vermoed ik. Ik weet niet hoe zwaar één "mens-inhoud" Venus-atmosfeer is - maar in feite zou je het gewicht van zo'n mens-volume aan Venus-atmosfeer van het eigenlijke gewicht moeten aftrekken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wow, zoveel? Zelfs met een ruimtepak dat je beschermt tegen de druk en de temperatuur, wordt een licht briesje dan al snel fataal!