hoe werkt de oerknal en een zwart gat?

als er achter een zwart gat niets is en er voor de oerknal ook niets was, zou er dan achter dat zwarte gat een oerknal kunnen ontstaan en zouden er positieve zwarte gaten kunnen zijn geweest voor de oerknal? en als het waar is wat stephen hawking zegt, dat niets ook iets is, is iets dan ook niets? en verdwijnt alles in een zwart gat gewoon? ik weet dat dit nogal een hoop vragen zijn, maar ik vind sterrenkunde heel interessant en ik begrijp dit niet zo goed... uitleg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stelt heel veel vragen in een vraag en dat is onmogelijk om hier te beantwoorden. Spammer geeft in zijn antwoord het advies om "een kleine geschiedenis van alles" te lezen, en ik raad je aan om dat te doen. Misschien kun je daarna gerichter vragen stellen.

Antwoorden (3)

Niets = Niets. Meneer Hawking is dan ook van mening dat alles wat in het zwarte gat ingaat, ophoudt met te bestaan en er zal geen bewijs meer zijn dat het er ooit was, andere wetenschappers/kosmologen bestrijden dat juist weer.
alleen de materie waar jij verder meer over wil weten is zo ontzettend complex, dat het werkelijk het vermogen van de mens (om dingen te begrijpen) overschrijdt.

Het raadsel de zwarte gat zal nooit compleet kunnen worden ontleend, vanwege zijn eigenschappen en daarom is je vraag zo moeilijk te beantwoorden.

Maar als je sterrenkunde echt zo interessant vind, dan raad ik je het boek aan "een kleine geschiedenis van alles" het gaat wel over meer dingen dan alleen de kosmos maar het geeft je ook inzicht in deze stof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zegt mijnheer Hawking niet dat datgene wat een zwart gat in gaat ophoudt te bestaan maar dat in een zwart gat de ons bekende natuurwetten niet van toepassing zijn en wij niet weten welke wetten er binnen een zwart gat bestaan. Dat is echt wat anders. Dat advies om "een kleine geschiedenis van alles" te lezen vind ik echt goed en wil dat hoezitdat aanraden om te doen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hier sluit ik me bij aan. Bovendien is er wel degelijk bewijs dat materie die een zwart gat ingaat er ooit was: dat zie je aan de zwaartekracht van het zwarte gat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, beide heren hebben gelijk, correctie naar mijn verhaal toe (quote van groome): "datgene wat een zwart gat in gaat ophoudt te bestaan maar dat in een zwart gat de ons bekende natuurwetten niet van toepassing zijn".
Dat je het niet zo goed begrijpt is logisch...niemand begrijpt het namelijk. Dit onderwerp interesseert me al 23 jaar en ik denk dat de big bang theorie niet klopt. Hoe je het ook wendt of keert, je komt altijd bij een paradox uit.

Ik denk dat bewustzijn de basis is, materie gecreëerd wordt door het universele bewustzijn en dat het feit dat het universum steeds sneller uitdijt een gevolg is van een exponentiële groei in bewustzijn. "Steeds sneller" mag volgens mij worden opgevat als de illusie van tijd.

Ik denk dat de volstrekt (voor ons) onlogische principes uit de kwantummechanica in een andere abstractie ook toepasbaar zijn op het concept van het "universum".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zwart gat is geen gat in de ruimte. Achter het zwarte gat is er gewoon de ruimte.
Kijk maar naar ons melkwegstelsel waarin het centrum zich een super zwart gat bevind.

Zwarte gaten bestaan uit een bal verklonterde preonen en
komen in verschillende soorten en maten voor.
Een Super zwarte gat is van het soort waarvan er naar verhouding met de anderen er maar weinig zijn.
Deze zijn bijzonder en komen allleen maar voor in het centrum van sterrenstelsels en wij hebben er ook een.
Deze is niet ontstaan uit een exploderende en uitgebrande ster, maar bestaat al miljarden jaren.
Het is een preonenblok die tijdens de Big Bang in de ruimte geknald is, en nooit meer uiteen is gevallen.
Een klomp preonen ter grote van een voetbal heeft een massa van wel 1000 keer de aarde.

Een zwart gat is óók een hemellichaam.

Hoe de oerknal werkt is echter een nieuwe vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat is een preon? Hoe weet je dat de grote zwarte gaten al tijdens de oerknal zijn ontstaan? Dit komt niet overeen met de ideeën van de kosmologen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een preon is een subatomair deeltje voorgesteld als een gedeelte van een bestanddeel van quarks.
Dit zijn samengestelde deeltjes die op preon-gebaseerde modellen voorkomen.
Bij het ontstaan van preons, kan preon-gedegenereerde materie optreden bij dichtheden die veel hoger zijn dan bij quark-gedegenereerde materie.
Conflicten tussen de voorgestelde preon-modellen en de experimentele gegevens van deeltjesversnellers is wat door de meeste wetenschappers het bestaan van preons nog niet wordt aangenomen. Kosmologen leren voornamelijk over de z.g. bewezen feiten of aannamen die tot nog toe schijnbaar bewezen zijn.
Men is wel nog steeds op zoek naar het Higgs Boson dat van fundamenteel van belang is, omdat het moet bestaan om hun standaardmodel van de deeltjesfysica kloppend te kunnen maken. Modellen zijn aannemelijk totdat ze hun tegendeel bewijzen. Het is allemaal zoiets als John Cabot in 1486 die het idee had om via het westen van IJsland naar Azië te willen varen.
De kooplieden waren niet geïnteresseerd en zeiden;"U zult van de aarde vallen en dan zijn wij ons schip kwijt."
Dit terwijl de Griekse astronoom Eratosthenes 240 v.chr. al de omtrek van de aarde probeerde te berekenen omdat hij zeker wist dat deze rond was. Zo is het goed te begrijpen dat ideeën van kosmologen nog niet in overeenstemming zijn met de allerlaatste bevindingen of theorieën. Deze ontstaan alleen en altijd uit creatieve denkers waarvan zij het bewijs daarvan, nader willen gaan onderzoeken. Beste Cryofiel, ik verwonder mij in het bijzonder over het feit dat we het over materie hebben, terwijl ons DNA nog in de aanmaak was. Ervaar jij dat ook zo?
Cryofiel
11 jaar geleden
Aha, nu begrijp ik wat je bedoelt met preonen. Het zijn theoretische deeltjes. Eigenlijk is die theorie al zo goed als achterhaald. De ontdekking van het Higgs-deeltje was de meest recente ontwikkeling die het preonen-idee nog een stuk onwaarschijnlijker heeft gemaakt dan het toch al was. Toegegeven, de beschrijving van subatomaire deeltjes is nog niet uitontwikkeld, dus het is altijd mogelijk dat preonen toch blijken te bestaan. Op dit moment wijst alles er echter op dat dat niet zo is. -- Wat materie en "DNA in de aanmaak" met elkaar te maken hebben, begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat inzichten over materie van deeltjes en elementen zo verschrikkelijk moeilijk is; wat zelfs wetenschappers niet allemaal kunnen bevatten, heb ik getracht in mijn gegeven antwoord dit vooral kort en begrijpbaar neer te schetsen.
Ik hoop niet Cryofiel dat het er jou alleen om gaat om mijn antwoord neer te sabelen en wel of niet iets te begrijpen zoals het je uitkomt.
Wat moet ik hier nu mee? Moet ik hier dan weer op ingaan door jouw kreten die je zomaar uit je broekzak trekt te ontzenuwen? Niet leuk maar toch... héél kort dan. - Aha, je wist eerst niet wat een preon was en nu weet je weer alles.
- Alle deeltjes die men nooit zullen kunnen zien zijn en blijven theoretisch; ook het Higgs-deeltje.
- Met de 6 miljard kostende zoektocht naar het Higgs-deeltje heeft men alleen een toevallig signaal opgeleverd waarbij de massa leek op wat men persé wou vinden.
Dat het gevonden signaal een toevallig signaal is en niet een nieuwe ontdekking is 1 op de miljoen. Het is maar wat je het meeste streelt als je iets opzoekt.
- Het preonen-idee achterhaald? Men weigert gewoon om dit model verder uit te werken omdat deze de voorspelling inhoudt dat het z.g. Godsdeeltje nooit gevonden zal worden. Dat komt echt niet goed uit met die dure LHC die er nu eenmaal is, al zal deze wel nog andere vruchten kunnen afwerpen.
- Op dit moment wijst alles er echter op dat preonen blijken te bestaan maar ongelovigen willen er niet aan. Ik heb mijn best gedaan vandaar dat ik het minpuntje een beetje min vind. Voor de rest vind ik je ook wel eens leuk.
Groetjes cf.
Cryofiel
11 jaar geleden
Jammer dat je het negatieve inschiet. In de rest van deze reactie zal ik alleen reageren op de zinnige delen van jouw tekst.