Hoe verklaarde men het verschijnsel 'wassende maan' in de tijd dat men nog niet wist dat de aarde rond was?

In de tijd dat men nog niet wist dat de aarde rond was, wist men ook niet dat de 'hap' uit de maan bij 'wassende maan' veroorzaakt werd door de schaduw van de aarde. Hoe verklaarde men toen dit verschijnsel?

Zie de afbeelding.

Aanvulling na een reactie op mijn vraag: Mijn idee dat de schaduw op de maan bij 'wassende maan' wordt veroorzaakt door de aarde, is onjuist. De vraag heeft dus eigenlijk betrekking op een gedeeltelijke maansverduistering! Toch dank voor de antwoorden van de eerste drie antwoordgevers, die gelden (gedeeltelijk) vast ook voor maansverduisteringen.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Vind je deze vraag interessant? Kijk dan ook naar mijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/verklaarde-maansverduistering-tijd-wist-aarde.8481

Picture for question
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schaduw bij de wassende maan wordt niet door de aarde veroorzaakt.
De schaduw bij een maansverduistering wel.
Antoni
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik zal het vermelden in een aanvulling.

Het beste antwoord

Dat verklaarde men simpelweg doordat elk verlicht object een schaduwzijde heeft.
Interessanter is hun verklaring voor de zons- en maansverduistering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ben ik wel nieuwsgierig, wat waren de verklaringen daarvoor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet!
Is voor mij ook een vraag :)

Andere antwoorden (4)

Wisten zij veel dat het om een andere planeetachtig lichaam ging? Dat waren de goden! Die deden waar ze zin in hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wassende maan betekent niets meer dan groeiende maan. dus ik denk dat het eerder een aanname was dan dat ze het wisten te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze dachten werkelijk dat de maan van vorm kon veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pythagoras had het al over een ronde aarde.

De Bijbel bevat verschillende verwijzingen naar een ronde aarde.

Op basis van het bovenstaande en het feit dat de maan gewoon zichtbaar is als 'rond' gedurende een deel van haar cyclus, vermoed ik toch dat de verklaring ook al gauw in de zin van schaduw zouden hebben gezocht.

In werkelijkheid komt het natuurlijk door de positie van de waarnemer en de positie van de lichtbron dat de maan in verschillende fases zichtbaar is.