Als je sneller dan het licht verplaatst.....

Als je sneller dan het licht verplaatst, dan kun je in de "toekomst" kijken zeggen ze. Als je je dan sneller dan het licht verplaatst, zie je dan alles achter je terugspoelen? Zou je dan bijvoorbeeld mensen achteruit zien lopen? Ik weet dat dit in de theorie niet kan, maar stel dat...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien nog een simpeler antwoord: stel E=mc² zou niet gelden, dan nog nee, je zou niet de mensen achter je zien terugspoelen simpelweg omdat je daarvoor het licht zou moeten kunnen zien dat van die mensen weerkaatst. En je vliegt sneller dan het licht, dus dat licht gaat jou niet meer inhalen.

Er is ook nog zoiets als het Doppler-effect, je weet wel, van die ambulance die langsgiert en die doet dan "tutitutitutituuuuuaaatuuuutaaaaaatuuuutaaaaaa" (geluid is eerst hoog en dan laag omdat als hij op je af komt de geluidsgolven gecomprimeerd op je afkomen, en als hij van je af rijdt juist de geluidsgolven uitgerekt zijn). Het doppler-effect geldt ook voor licht, daarom zien we een "redshift" bij sterrenstelsels die allemaal van ons af bewegen. (De lichtgolven worden uitgerekt, verlagen daardoor van frequentie, en hoe lager de frequentie van een lichtgolf hoe roder.) Als je maar hard genoeg vliegt, en dan hoef je nog lang niet met de snelheid van het licht te vliegen, wordt alles achter je dus roder en roder en op een gegeven moment wordt het zo rood dat je het toch niet meer kunt zien (infrarood). Maar daar heb je dan weer camera's voor... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij vroeg: "zie je dan alles *achter je* terugspoelen". Als jij vooruit beweegt met de snelheid van het licht of sneller, hoe gaat het licht dat weerkaatst van dingen áchter je dan ooit je oog bereiken? :)

Andere antwoorden (4)

puur theoretisch misschien wel maar dat zal nooit gebeuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is onmogelijk om ''sneller'' dan het licht te gaan.
maar als je licht snelheid maakt dan gaat de tijd om je heen niet terug maar alleen langzamer. bijvoorbeeld als je met een vliegtuig met licht snelheid om de wereld gaat en dat acht jaar lang, dan heeft het binnen dat vliegtuig maar vier jaar voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer 2 mensen of dingen van elkaar af of naar elkaar toe bewegen is het altijd zo dat de tijd niet meer gelijk loopt. De ene persoon ziet dat de ander sneller beweegt en praat, die ander ziet juist dat die ene langzamer loopt en praat.
Dit effect vindt ook bij lage snelheden plaats, alleen is het effect dan zo verschrikkelijk klein dat je het niet merkt. Computers in satellieten die om de aarde heen cirkelen moeten geprogrammeerd worden om rekening te houden met dit effect.

Je zou kunnen zeggen dat als je op of voorbij de lichtsnelheid zou reizen, de tijd van de anderen stil staan ten opzichte van jou tijd. Maar heb niet te veel hoop: jou kalender en horloge lijkt voor jou normaal te lopen.
En om je hoop helemaal de grond in te boren: het is onmogelijk, alleen zoiets als 5% van de lichtsnelheid is in de verre toekomst heel, heel misschien mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
theoretisch gezien zal het nooit mogelijk zijn.
Maar stel voor je kon zo snel als het licht, en je zou het heelal in gaan kan je terug in de tijd, hoever je gaat hoe verder je terug in de tijd bent.
En als je weer terug zou gaan naar aarde, zouden er maar een paar tellen voor bij zijn geweest. (of minuten ligt eraan)

volgens mij dan, zo zei mijn aardrijkskunde leraar, maar verbeter mij als ik het fout heb