Hoe komt het dat de 92 elementen(de bouwstenen van alles) allemaal hun eigen kleur hebben?

Hoop dat de vraag duidelijk is, anders hoor ik het wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je, hun eigen kleur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen allerlei kleuren hebben, veel zijn ook kleurloos.
De meeste gassen zijn bijvoorbeeld kleurloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben op school een aflevering van de serie van Wonders of the universe gezien, en hierin vertelde die man dat elke stof zijn eigen kleur heeft. Hierbij gooide hij de stoffen in het vuur en zo zag je welke kleur hiervanuit komt, maar hoe komt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn geen losse elementen, de meeste elementen komen ook niet "los" voor. Het heeft te maken met de elektronen in de schillen van het betreffende molecuul dan wel niet element. Elk element trekt met een andere kracht aan zijn elektronen. Daardoor heeft elk elektron weer een andere hoeveelheid energie nodig om naar een hogere energie-schil te springen. Vervolgens valt het elektron terug naar zijn stabiele schil, waarbij de energie in de vorm van een foton wordt uitgestraald. Verschillende energieën betekend verschillende golflengtes betekend verschillende kleuren.

Het beste antwoord

De elementaire bouwstenen (atomen, moleculen, ionen) hebben geen kleur.
Bijvoorbeeld een enkel goudatoom(Au) is niet goudkleurig. Een grote hoeveelheid goudatomen samen laat pas een kleur ontstaan doordat er een absorptie kan plaatsvinden van het lichtspectrum.
Wel zijn er uitzonderingen waarbij moleculen zelf verantwoordelijk zijn voor de kleur; zoals bij koolstofverbindingen van b.v. indigo, carotteen en tartrazine.
Tot zover dit antwoord.
Wil je toch iets meer weten dan een kleine tegemoetkoming op geen goede- maar een moeilijke vraag.
Een en ander heeft te maken met de wijze van hoe de elektronen de bindingen verzorgen tussen de atomen in een molecuul.
De bindingselektronen hebben min of meer een vaste plaats tussen twee atoomkernen (een soort fusie van twee elektronenwolken -een van elk atoom.
Bijna alle kleurstofmoleculen hebben de beschikking over bijzondere elektronen (pi-electronen genaamd) die er voor zorgen dat het molecuul vlak blijft.
Deze bevinden zich vooral in de elektronenwolken onder en boven zo'n vlak molecuul.
Deze wolken kunnen met elkaar versmelten met één grote moleculaire wolk als resultaat.
Het lijkt het meeste op een broodje hamburger.
Alle atomen en gewone bindingen zitten in de hamburger zelf (het vlees) en de pi-elektronen verzamelen zich in de broodjes daarboven en daaronder.
Als het broodje groot genoeg is kunnen de pi-elektronen iets wat de strak gebonden elektronen in de hamburger zelf niet kunnen: namelijk energie uit het zichtbare licht absorberen!
De minder vastgebonden pi-elektronen zijn beweeglijker en kunnen met licht dat een geschikte kleur heeft mee gaan trillen.
Daarbij absorberen ze deze kleur licht.
Voorbeeld: Bij het indigo-molecuul wordt geel licht door de pi-elektronen geabsorbeerd.
Als wit licht nu op een indigo-molecuul valt, wordt alles teruggekaatst behalve het gele licht.
Het teruggekaatste licht ziet er dan blauw uit.
Zo ontstaat de kleur van jouw indigo gekleurde jeans.
Als je nog meer van die vragen hebt; ben ik net weg!
Gr. Fc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je het over het absorptiespectrum hebt. Elk element absorbeert bepaalden soorten golven en in het spectrum missen dan die stukjes die geabsorbeerd worden .