Wat is het verschil tussen licht afbuiging door een gaatje en door een zon?

De ART van Einstein kreeg experimentele ondersteuning doordat het licht van een ster werd afgebogen die zich achter de zon verborg. Maar vele eeuwen daarvoor werd al aangetoond dat licht door een klein gaatje ook afgebogen wordt. Wat is het verschil in oorzaak tussen beide ervaringen.
I.v.m. de sterlicht afbuiging vroeg ik me nog af of het licht dat op aarde viel dezelfde sterkte had als de originele straal van de ster (dus zonder dat er een afbuiging zou zijn geweest).

10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In de ART wordt licht niet afgebogen door de zon maar kromt de zon door zijn massa de ruimte om zich heen. Het licht volgt een rechte weg maardoor de kromming wordt het afgebogen. Een goede analogie is een strak gespannen doek met een zwaar voorwerp erin waardoor er een deuk in zit. Als je een bal over het doek recht langs het voorwerp rolt buigt de bal af.

De buiging door een klein gaatje is een verschijnsel dat diffractie wordt genoemd. Dit staat volledig los van de ART en js een verschijnsel dat zich eerder op kwantum niveau afspeelt. Dit is wel de basis voor bijvoorbeeld een camera obscura.

Toegevoegd na 2 uur:
Om een beeld te geven van de afbuiging van licht door een ster duidelijk te maken heb ik in de link een plaatje toegevoegd. De ster staat achter de zon maar lijkt door de buiging naast de zon te staan. Dit effect is zichtbaar bij een zonsverduistering en was een van de eerste bewijzen voor de relativiteitstheorie.

Toegevoegd na 2 uur:
Met het eerste plaatje gaat niet helemaal zoals ik wil. Ik heb een link van een forum toegevoegd. Als je daar naar beneden scrolt zie je de plaatjes die duidelijk maken hoe de ruimte als het ware vervormt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Maar als je een bal op het doek legt recht achter en tegen het zware voorwerp laat rollen zal hij er niet omheen gaan, toch....
Weet je misschien hoe die straal van de ster aankwam, via de zijkant of via de onderkant? en waarom zo?

Andere antwoorden (1)

In de ART kun je de weg van het licht beschrijven als een rechte lijn in een gekromde ruimte.
Het is echter ook mogelijk om de baan te beschrijven als gekromd door het zwaartekrachtsveld van de zon.
Dat zijn geen alternatieve theorieën, maar slechts alternatieve beschrijvingen die tot hetzelfde resultaat leiden.

Dit even als commentaar op Mullog. Er is echter nog een deel van de vraag helemaal niet aan de orde geweest.
Heeft het licht nog dezelfde sterkte als wanneer het niet afgebogen zou zijn? Ik denk dat dat niet per se zo hoeft te zijn.
Bijvoorbeeld als de zon als zwaartekrachtslens werkt. Dan zien we het beeld van de ster (maar waarschijnlijker: van het verre sterrenstelsel) versterkt doordat het licht langs verschillende banen langs de zon komt die dan worden afgebogen naar één punt (naar ons). Van dit verschijnsel wordt in de astronomie gebruik gemaakt om van objecten aan de rand van het zichtbare heelal, die achter een cluster op de voorgrond staan, toch een gedetailleerd beeld te kunnen krijgen.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kloptmaar zwaartekrachtlenzen ontstaal alleen bij helezware objecten zoals sterrenstelsels of zwarte gaten en niet bin sterren. Ik denk dat het licht iets zwakker is omdat de weg door de gekromde ruimte iets langer is. De vraag is of dat echt meetbaar is.