Waarom zijn de beelden van de eerste mens op de maan van zulke slechte kwaliteit en in zwart-wit?

De kleurentelevisie bestond toen al en toen Armstrong en co nog in de module zaten werden kleurenbeelden doorgestuurd van betrekkelijk hoge kwaliteit. Waarom was het meest historische moment dan in zwart-wit en van heel slechte kwaliteit?

4 jaar geleden
1.7K
Antoni
4 jaar geleden
Waren die kleurenbeelden ook filmbeelden of alleen foto's?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In die tijd waren er wel televisies maar slechts enkele kleuren. Waren veel duurder dus gewone mensen hadden zwart-wit.
Rijke mensen hadden wel kleur - heel onnatuurlijke knalkleuren trouwens. Wij hebben de maanlanding in zwart-wit mogen zien, heel spannend!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De opname apparatuur in die tijd was nog van heel slechte kwaliteit. Als iets slecht is opgenomen kun je het alleen slecht afspelen. Toen was de techniek nog niet de helft van nu.
gvrox
4 jaar geleden
Waren de betere kwaliteit beelden niet gemaakt met een filmcamera ipv een TV camera ?

Antwoorden (1)

Vanwege de (toen) beperkte capaciteit van het zenden van TV beelden over lange afstand. De camera kon beter (of had beter gekund), maar de radiosignalen niet.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Flauwekul antwoord, kleuren tv-camera's waren bulk en daarom niet handig om mee te nemen, zwart/wit camera's waren veel lichter en beter alternatief.
Goeievraagstell
4 jaar geleden
Nou ja, ze hadden er wel een goeie in de 'cockpit'.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Goeievraagstell Er was geen kleurenuitzendapparatuur. Maar een blik op kleurenbeelden van Apollo 14 (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apollo_TV_camera#/media/File%3AApollo_14_golf.jpg) is genoeg om te weten waarom er in zwart-wit is gefilmd. Jij doelt waarschijnlijk op kleurenfoto's, maar er zijn ook prachtige kleurenfoto's gemaakt op de maan. En ik begrijp uit je eerdere vragen en de aanhalingstekens rond het woord cockpit dat je graag gelooft dat de maanlanding nep is, maar het was eind jaren 60 simpelweg goedkoper en makkelijker om naar de maan en terug te gaan dan om de maan in hoge kwaliteit in een studio na te bouwen.
Thecis
4 jaar geleden
@Tinus1969
Ikzelf ben bekend met andere redenen waarom de beeldkwaliteit van de maanlanding in slechte kwaliteit was. De reden die je geeft, daar ben ik niet bekend mee. Heb je een verwijzing o.i.d. voor deze reden?