Wat kan er gebeuren wanneer het gemeenschappelijk zwaartepunt (Aarde-Maan) buiten het aardoppervlak komt?

De verhouding tussen de afstand is nu ongeveer 1 op 82 .
Maar omdat de Maan zich langzaam verwijderd van de Aarde zal het gemeenschappelijk punt binnen afzienbare tijd buiten de Aarde kunnen liggen ,zoals het nu het geval is tussen Pluto en Charon.
Welke mogelijke gevolgen kan dit hebben voor de Aarde:ivm standvastigheid baan , eb en vloed en eventueel andere veranderingen?
Een vraagje waar ik al een tijdje mee zit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het gemeenschappelijk zwaartepunt zou nu tussen 1500 en 1600 km onder het Aardoppervlak liggen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het gemeenschappelijk zwaartepunt zou nu tussen 1500 en 1600 km onder het Aardoppervlak liggen.

Toegevoegd na 20 minuten:
6500 km (straal * 82 =533.000 km

Toegevoegd na 4 dagen:
Het heeft me wat moeite gekost , maar heb uiteindelijk zelf de oplossing.
- Eb en vloed zouden verminderen
-De wet van Newton geldt hier ook en die trekt zich niets aan of het zwaartepunt in of buiten de planeet ,ster is.
Het gemeenschappelijk zwaartepunt Zon en Aarde zit in de Zon. Het gemeenschappelijk zwaartepunt tussen Zon en Jupiter ligt net buiten de Zon ,maar heeft geen andere invloed op de baan van Jupiter.
De Aarde zou wel minder afgeplat zijn aan de Polen ,door het verplaatsen van het zwaartepunt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe afzienbaar is die afzienbare tijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed minstens 50 miljoen jaartjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry , is veel langer ....miljardje of 2?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind persoonlijk dat je er interessante ideeën op na houd over 'afzienbare tijd'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik dacht al dat je bang was voor een catastrofe. Zeg in 2012 of zo. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, 'afzienbare tijd' wil zeggen dat het nog niet voor morgen is. Maar wanneer daarvoor moest ik ook een beetje improviseren en berekenen.
In de geologie is een paar miljoen jaar ...zoiets als ' morgen' voor de mens ....afzienbare tijd is...

Antwoorden (1)

Ik geef het eerste antwoord- dus ik mag er volledig naastzitten...

Als het zwaartepunt, wat aan alles trekt, buiten de aarde ligt, trekt iets van buiten de aarde aan de aarde, het water enzovoorts, en heb je daar dus een grotere vloed-heuvel en alles, toch?
Ik denk niet dat het echt invloed zou hebben op de baan ofzo...

Verder heb ik echt geen idee, wat doet het met pluto dat dat zwaartepunt buiten de planeet ligt?