Waaruit bestaat het universum?

haha gewoon leuke vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Amadea
11 jaar geleden
Lees http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/groot-hele-heelal-universum.70265
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk universum?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een groot gedeelte weet men het niet (zeker ) men weet dat er iets is (donkere materie ) maar weet het niet ! Antie materie ! Misschien iets wat kouder is dan het tot voor kort als absoluut koude punt werd gehouden . Dat is nl een week terug een hot nieuws dat er na het absolute koude punt toch nog iets ging gebeuren met atomen en moleculen wat niet was verwacht . Het blijft spannend ook over nog niet ontdekte maar wel verwachte deeltjes . Er wordt veel verwacht uit onderzoek met de deeltjes versneller(CERN) zodat de wetenschap weer een stapje verder komt over waar het heelal uit bestaat .

Antwoorden (4)

Behalve sterren ,sterren stelsels,planeten en zwarte gaten?
Wetenschappers denken dat er ook nog zoiets bestaat als donkere materie! Iets wat wij nog niet echt hebben ondekt, maar z,n zwaartekracht verraad z,n aanwezigheid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het universum bevat weinig zaken. We hebben het dan over een massa van 9.9 x 10-30 g/cm3 hetgeen overeenkomt met ca. 9 protonen per m3.
Deze waanzinnig kleine hoeveelheid massa bestaat uit de volgende onderdelen:
Atomen: 4,6%.
Koude donkere massa: 24%.
Donkere energie: 71,4%
En dan nog wat snel bewegende neutrino's
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Atomen bestaan weer uit protonen, neutronen en elektronen. Protonen en neutronen bestaan weer uit quarks, er zijn 6 verschillende quarks Up en down, charm en strange, top en bottom. deze quarks zijn door middel van gluonen met elkaar verbonden hoe groter de afstand van de quarks hoe meer aantrekkingskracht er ontstaat, ook kan door middel van deze gluonen eigenschappen worden doorgegeven aan andere quarks. maar dit is nog theoretisch nog niet daadwerkelijk waargenomen.
Het universum bestaat voor het grootste deel uit "Donkere energie" (±72%) en "Donkere materie"(±24%).
Kosmologische observaties en meten dat slechts 4,6% van het universum uit zichtbare materie bestaat, waarvan ±4,14% hiervan instellair gas is en slechts ±0,46% van de zichtbare materie verantwoordelijk is voor de opbouw van sterren, planeten en andere kosmologische objecten.
De elementen hiervan zijn weer opgebouwd uit neutronen, protonen en elektronen die hoofdzakelijk bestaan in de vorm van atomen en ionen.
Van alle aanwezige elementen maken waterstof (74%) en helium (24%) wel 98% van de hele materie uit.
Zo onwerkelijk echt verbazend allemaal; dat ik me rap moet ontladen met een vlucht naar de wereld van Gothic II en daarna III. Dit lijkt veel echter!

Toegevoegd na 6 minuten:
*Kleine correctie:
Van alle aanwezige elementen.... wel 98 % van de aanwezige materie uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanuit de quantumfysica gezien zou je met een beetje fantasie kunnen zeggen dat het hele universum bestaat uit energie en waarschijnlijkheid.