Welke krachten veroorzaken de draaiing van onze aarde?

In slechts 24 uur tijd, hebben we een rondje aarde gedaan, of eigenlijk de aarde met ons, wat is de belangrijkste kracht om onze aarde te laten draaien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit bij stil gestaan. Weer een goede vraag ed!
Cryofiel
13 jaar geleden
Voor de pietlutten onder ons (waartoe ik mezelf reken ;-) De aarde "doet" één rondje in 23 uur, 56 minuten en enkele seconden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan betekend dan in een jaar tijd de boel langzaam verschuift over een etmaal?
...aah, natuurlijk (even opgezocht), de lengte van een sterrendag, want de aarde draai niet alleen om zijn as maar OOK 1x om de zon (=die ene dag) Wel interessant instinkertje :)

Het beste antwoord

Om dit trachten te verklaren moeten we uitgaan van theorieën en zolang die theorieën niet bewezen zijn blijft het antwoord onder voorbehoud.
We vertrekken van de Big Bang theorie , waarbij gas gevormd werd , voornamelijk waterstof en helium , samen met (stof en steen) . Dit alles zou ronddraaien in een soort roterende wolk een zogenaamde protoplanetaire schijf.
Men heeft de Zon , die door haar massa alles in haar invloedssfeer in een circulatie rond haar punt gebracht heeft.
De planeten hebben echter ook nog een eigen draaiing , die afkomstig zou zijn van de draaiing van die planetaire wolk.
De draaiing wordt met de tijd steeds trager …en ooit zou de Aarde hypothetisch tot stilstand kunnen komen . Maar aangezien er andere destructieve krachten op de Aarde zullen gekomen zijn tegen die tijd (uitzetten Zon tot rode reus en mogelijke andere factoren ) zal het een hypothese blijven.
In het Hadeïcum 4, 6 miljard jaar geleden tot 3.8 miljard jaar geleden zou de Aarde in minder dan 8 uur om haar as draaien. In die periode is er weer een (theorie) , die geboorte van de Maan toeschrijft aan het botsen van de Aarde met de planeet Theïa . Uit het losgekomen materiaal zou de Maan ontstaan zijn . De Maan zou miljoenen jaren heel dicht bij de Aarde gestaan hebben ( op ongeveer 20.000 km) .
Dit op haar beurt zou heel veel invloed gehad hebben op de snelheid van roteren van de Aarde om haar as en heeft er vandaag de dag nog invloed op (maar veel minder).
Nogmaals : alles onder voorbehoud : het gaat uitsluitend om hypotheses die het grootste deel van de hedendaagse astronomen volgen.
In het Hadeïcum en Archeïcum is ook het grootste gedeelte van het huidige water op Aarde gekomen (door inslagen) , de Maan is zich stilaan gaan verwijderen van de Aarde en de rotatie werd trager . Op het eind van het Archeïcum (2.5miljard jaar) zou de Aarde nog slechts 16 uur nodig hebben om rond zijn as te draaien.
Bij het begin van het zichtbare leven (Fanerozoïcum) , minder dan 600 miljoen jaar geleden : draaide de Aarde rond haar as in meer dan 20 uur.
Vandaag de dag is dat in de buurt van 24 uur.
Binnen een miljard jaar zou dat mogelijks al dertig uur zijn…..en stilaan komen we tot stilstand.
Er zijn al planeten in ons zonnestelsel die heel traag draaien : Mercurius en Venus.
Venus heeft 243 dagen nodig om rond zijn as te draaien

Toegevoegd na 5 minuten:
De hedendaagse invloed van de Maan op de rotatie is onze getijdenwerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een heerlijke, lekker lezende, bijna spannende uitleg.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onlangs er een drie uur durende documentaire over het ontstaan van de Aarde op National Geographic Channel.
Daarin wordt onder andere die draaiing besproken.
Maar het is de totale geschiedenis van het begin tot nu , op een manier dat de meeste hedendaagse astronomen onze evolutie vandaag de dag zien ( veel op theorie gebaseerd)
Echt de moeite om te bekijken
Een klein stukje uit het proterozoïcum is hier te zien:
http://channel.nationalgeographic.com/episode/earth-making-of-a-planet-4920/Overview#tab-Videos/09957_00
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je prachtige en heldere uitleg.

Andere antwoorden (2)

Als een voorwerp eenmaal beweegt, is er een kracht nodig om die beweging stop te zetten.
De draaibeweging is ooit ontstaan bij de vorming van ons zonnestelsel. En er is geen kracht aanwezig om die draaiing te stoppen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net voor, goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Je bent gewend dat zonder aandrijving alles ophoudt met draaien. Dat is alleen omdat er in jouw omgeving altijd wrijving of luchtweerstand is. De aarde draait in het luchtledige, ondervindt geen wrijving of luchtweerstand en blijft dus heel lang doordraaien. Net als een vrijdraaiend fietswiel dat je een zet hebt gegeven. Zonder afremmende lucht en zonder wrijving in de naaf zou die ook eeuwig doordraaien.
Een klein voorbehoud: door de eb en vloed beweging remt de maan de aarde een piepklein beetje af.