OP de maan staan al sinds 1969. 12 Hasselblatt camera's. Zijn die speciaal gemaakt voor de Nasa destijds, en hoe blijven ze op hun plek? statief?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je even nadenkt en nagaat dat er geen wind is op de maan, kun je er zelf al uitkomen.

Antwoorden (1)

De Hasselblad camera's die je waarschijnlijk bedoelt en die de NASA gebruikt heeft (en nog steeds gebruikt!) tijdens verschillende missies naar de maan (waaronder ook de Apollo XI, de eerste landing op de maan) waren niet bedoeld voor opnames na het vertrek van de astronauten.
Het betrof "normale" fotocamera's (geen video- of filmcamera's) met een aantal speciale modificaties om ze geschikter te maken voor de reis en de job. Voornamelijk werden ze afgestript voor gewichtsreductie, naast andere aanpassingen.

De reden waarom de camera's niet terug meegenomen werden was puur om het gewicht. De astronauten namen alléén de films mee, en lieten alle camera's achter, op één na, die defect raakte en bij wijze van uitzondering meegenomen werd om de fout te onderzoeken (later bleek dat er stof van de maan in het mechanisme was terecht gekomen)

De in totaal 13 Hasselblad camera's die op de maan zijn achtergebleven werden dus niet op een speciale module of statief gemonteerd. Ze waren bedoeld om te gebruiken als een ouderwetse filmcamera: met een hand vasthouden, en met een trigger foto's schieten.
Zie de link, dat is de originele handleiding van Hasselblad van 1985, samen met de NASA ontworpen, met de instructies voor fotograferen in de ruimte. Geweldig!
De Hasselblads hebben dus alleen foto's gemaakt, geen films. De bewegende delen die wij kennen uit de maanmissies werden genomen met een andere TV-camera van veel lagere resolutie.

De Hasselblads werden dus niet op een statief achtergelaten om beelden te maken en deze te zenden naar de Aarde. Ze werden simpelweg gelaten in het deel van de landingsmodule dat op de maan achterbleef. De landingsmodule bestond uit 2 delen, die uit elkaar gingen bij het verlaten van de maan: het landingsgestel bleef achter, en alleen de cabine met de astronauten aan boord ging terug naar de Aarde.

Dus in theorie, als ze terug gaan, hoeven ze allen film en nieuwe accu's mee te nemen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Trouwens, dat schreef ik al, maar even ter bevestiging: er zijn 13 camera's achtergebleven, dat staat op de site van Hasselblad zelf, zie hier (laatste paragraaf)
http://www.hasselblad.com/about-hasselblad/hasselblad-in-space/in-the-beginning.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit dat eigenlijk met die camera's die de liftoff gefilmd hebben? Ze filmde hoe de lunar module van het maanoppervlak opsteeg. Dus moeten ze hun beelden wel radiografisch verzonden hebben. Zouden ze daar nu nog beelden mee kunnen maken anno 2012?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Dat waren dus de TV camera's (vandaar ook dat de beelden zwart wit zijn), en het beeld is radiografisch gestuurd.
Dat was de enige werkende camera die achtergelaten werd (nou ja, de Hasselblads werkten perfect, maar hadden geen film meer) En trouwens, waar komt die min vandaan? Wat is er verkeerd aan het antwoord?