Hoe kan het dat er schade ontstaat na een botsing in de ruimte?

Er zit toch geen kracht achter de botsing omdat beide voorwerpen gewichtloos zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om even -bij de tijd - te blijven. Het deeltje dat alles bij elkaar houdt en waar allang zoveel over te doen is zorgt wellicht ook voor de aantrekkingskracht op aarde. Als wij zeggen mijn gewicht is x kilo zegt dat pas wat als we dat gewicht gaan tillen. Stel ik til een voorwerp met 80 kilo gewicht. Afhankelijk van het feit hoe sterk je bent kan je dat voorwerp omhoog tillen. Als je zwak bent lukt dat minder goed en lijkt het wel op het voorwerp aan de grond is vastgeplakt.
De lijm die daarvoor zorgt is de aantrekkingskracht van de aarde. André Kuipers heeft recent een ruimtereis gemaakt, waarvan we hebben gezien, dat hij gewichtloosheid onderging, met als gevolg, dat hij zweefde binnen in de capsule. Die vorm van gewichtloosheid ondergaat hij pas, als de motoren worden uitgezet. Het lijkt er dus op dat zolang de motoren voluit gaan je als het ware de aantrekkingskracht binnenboord houdt. De capsule raast inmiddels met 28.000 km. ps. door de ruimte, zonder dat de motoren aanstaan. Stel André verlaat de capsule en laat elke binding met de capsule los. Hij zal wegdrijven van de capsule. Zijn vrienden zien dat en maken een bocht om André weer binnenboord te halen. Helaas ze vliegen met een vaart tegen André aan. Ik denk dat er helemaal niets van hem overblijft. Dat gebeurt ook met meteorieten, die op de maan te pletter slaan.

Antwoorden (3)

Het klopt in der daad dat beide voorwerpen gewichtloos zijn, maar ze hebben nog wel massa.

Je gewicht is eigelijk een kracht. Onder normale omstadingheiden is je gewicht de kracht waarmee je naar de aarde wordt getrokken. Dit hangt af van je massa, maar is niet het zelfde. Als je in de ruimte bent verander je niet als zo danig, dus je massa blijft ook gelijk. Alleen je heb geen gewicht omdat de aarde niet meer aan je ‘trekt’.

Voorwerpen in de ruimte hebben dus wel massa kunnen dus gewoon een kracht uit oefen. Dit kun je goed beschrijven met de wetten van Newton. Bijvoorbeeld F = m*a, waarin m de massa is (die is dus niet nul!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk ook de reactie van DrDaan, want die geeft een prima uitleg van waarom een voorwerp in de ruimte gewichtloos is, en toch behoudt het zijn massa.
Hier beneden, op het Aardoppervlak, zeggen wij "Kees weegt 80 kg", en dat is eigenlijk een klein beetje fout.
Wij zouden eigenlijk moeten zeggen: "Kees heeft een massa van 80 kg..." (en dan bedoelen wij de massa van zijn botten, spieren, huid, enz.), "... en Kees weegt 800 kg×m/s²" (en dat betekent dat Kees aangetrokken wordt door de zwaartekracht van de Aarde met een kracht van 800 Newton (1 N = 1 kg×m/s²)
Dus de massa is iets wat een intrinsieke eigenschap is van elk voorwerp met massa, maar het gewicht is een kracht, en is het gevolg van de actie van de zwaartekracht op die massa.

Maar de echte reden waarom twee voorwerpen die met elkaar in de ruimte botsen toch schade doen ontstaan, is de combinatie van massa en snelheid.
Precies op dezelfde manier die op Aarde twee auto's met elkaar botsen.

De energie van een bewegend voorwerp noemen wij "kinetische energie", en is afhankelijk van de massa (dus het aantal kilo's materiaal) en de snelheid waarmee het voorwerp beweegt. De formule voor het berekenen van de kinetische energie is vrij simpel:

Ek = m×v²/2

... waarbij Ek is de kinetische energie (de kracht), m de massa (in kilo's) en v de snelheid (in meter per seconde)
Zoals je ziet, de snelheid wordt tot de tweede macht verheven, dus dat betekent dat de snelheid van een voorwerp een grote invloed heeft op de energie van een bewegend voorwerp, en dus de kracht waarmee het voorwerp zal botsen.

En nu weet je waarom botsingen in de ruimte zo vernietigend kunnen zijn. Voorwerpen in de ruimte bewegen met fantastische snelheden, van enkele km per seconde tot duizenden km per seconde. De kinetische energie die een voorwerp heeft bij zo'n snelheid is simpelweg fenomenaal.
Denk bij voorbeeld aan de vernietigende kracht van een meteoriet. Een meteoriet met de massa van een bus en een snelheid van 50.000 km/uur kan zomaar een krater van enkele km in doorsnee inslaan, en dat komt puur door de gigantische snelheid, en dus de energie die vrij komt bij zo'n botsing, precies hetzelfde wat je krijg in de ruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jip en Janneke taal uitleg.

Dingen die door de ruimte vliegen hebben geen gewicht omdat ze nergens door worden aangetrokken. Maar ze hebben wel snelheid en met die snelheid ze kunnen krachten op andere dingen overdragen , onder andere door op ze te botsen.