Als de ruimte echt oneindig is en er niks groters is, zouden wij als mens zijnde dit kunnen bevatten?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik bedoel, zouden wij kunnen begrijpen dat er dan ook echt niks groters is? En dit dus ''bevatten''?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De oneindigheid is op zich niet door ons voor te stellen,dus eigenlijk ook niet te bevatten.

Oneindigheid is onmeetbaar,grenzeloos in zowel tijd als ruimte en ook getalsmatig niet te benoemen.

Er zijn zelfs verschillende "gradaties" of niveaus van oneindigheden.

Je hebt b.v. discrete oneindigheden: tussen b.v. 0 en 1 kun je een oneindig aantal decimalen plaatsen (infenitisimalen genoemd): 0; 0,9; 0,99; 0,999; 0,9999;0,99999; 0,999999; enz.

Er zijn ook oneindige verzamelingen binnen grotere oneindige verzamelingen.

Een Absolute Oneindigheid bevat dus een oneindige verzameling binnen oneindige niveaus van oneindige verzamelingen.

De wereldruimte zou,volgens de laatste inzichten der kosmologie en theoretische fysica wegens de "Kosmische Inflatie" letterlijk Oneindig uitgestrekt kunnen zijn,omdat de zgn. "Oerknal" óveral het heelal deed (en nog steeds doet) uitdijen.

Er is nl. géén "punt" aan te wijzen,waar de Oerknal zou zijn begonnen: dat "punt" is letterlijk óveral ontstaan.

Omdat het licht sedert het ontstaan van het heelal nog niet verder is kunnen reizen dan 13,7 miljard lichtjaar (het universum is tenslotte 13,7 miljard jaar geleden ontstaan),kunnen we niet verder kijken dan 13,7 miljard lichtjaar.

Dat is de waarnemingshorizon van het ons bekende universum.

Maar een beschavng die op 13,7 miljard lichtjaar afstand van ons zou leven,heeft eenzelfde "waarnemingsvolume" rond zich heen van een straal van 13,7 miljard lichtjaar: voor hén zitten wíj op de waarnemingsgrens,terwijl ze echter de andere richting op 13,7 miljard lichtjaar verder kunnen kijken dan wij op Aarde.

Zo zouden er een oneindig aantal van dergelijke "Hubble-bel-universa" kunnen zijn: in een ergodisch ,oneindig universum,een universum waar op een gegeven moment de fysische,materiële en energetische omstandigheden zich weer herhalen,zodat in principe er een exacte kopie van iedereen,van jou,van mij,van de Aarde,het zonnestelsel en het hele heelal,zoals door ons wordt waargenomen,op een afstand van ca. 10^10^100 lichtjaar (= 1 googolplex aantal lichtjaar!!!) moet bestaan.

Maar dat is dus óók nog niet,letterlijk genomen,"oneindig" ver weg: het is nog altijd,hóe onvoorstelbaar krankzinnig ver weg,in feite "meetbaar" .

Oneindigheid is dus een niet voorstelbaar concept:
misschien helpt dit:
stel jezelf een stip voor en probeer hem zo groot mogelijk te maken en dan nóg groter en groter en groter...op den duur lukt dat niet meer(dus oneindigheid is onbereikbaar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt:)
Dit lijkt me ook een van de beste antwoorden op deze vraag)

Andere antwoorden (5)

Ik weet dat ik geen nee mag geven dus ik zou zeggen waarschijnlijk niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar het leuke is, dat het steeds groter wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vergerlijk het met mn fantasie die is ook oneindig.
er is altijd wel een nieuw idee een niew verhaal een nieuwe gedachte iets waar je nog nooit eerder over hebt nagedacht of iets wat er altijd al was maar ik nooit erder bewust van was zoiets zal het universum ook we zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga er van uit dat het allemaal nog is 10.000.000 keer zo groot is als dat
jij je voor kunt stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens we het over lichtjaren , of honderden miljarden of 10 miljard jaren en zo hebben ....is dat voor de mens al moeilijk te begrijpen.
Eens we geen visuele vergelijking kunnen maken , moeten we ons toeleggen op bijna wiskundige modellen.
Wanneer de aarde zo groot is als een erwt , dan is de Zon een grote pompoen met een diameter van meer dan een meter en dan zou de Aarde zich op 150 meter bevinden....tot zulke vergelijkingen kunnen we ons iets visueel voorstellen.
Dat er een miljoen keer meer sterren zijn dan alle zandkorreltjes op de wereld wordt al veel moeilijker.
Oneindig , zou daar nog eens oneindig van af liggen ...iets dat wij ons niet kunnen voorstellen.
Indien er nog iets groter zou zijn dan het je twee oneindigheden......of oneindig oneindigheden en dat kan ik niet vatten ,nee.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar als iets oneindig is kunnen we dit dan te weten komen? Behalve wiskundige berekeningen....zitten we al vlug in iets filosofisch vindt ge niet?