Hoeveel minder oud is een astronaut geworden als hij een jaar om de aarde gecirkeld heeft tov zijn tweelingbroer op aarde?

Kosmonauten zijn er helemaal goed in om zo lang in de ruimte te blijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Tijdverkorting = 1- √(1-v²/c²) (Einstein)

v=28000km/u=7777m/s
c=300000000m/s

invullen geeft 3,36E-10 jaar x365 x 24 x 60 x 60 = 0,0106 s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

uhm.. niet want de tijd is tog hetzelfde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die astronaut de hele tijd in de ISS had gezeten sinds de lancering, zou dat 0.0925 seconden schelen.
escape
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Sta ik net op het punt om wat te gaan rekenen met
1/√(1-v²/c²)  --  ben je me voor...
escape
13 jaar geleden
Soooorry ! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
v=28000km/u=7777m/s
c=300000000m/s in vullen in √(1-v²/c²) kom ik op 3,3E-10 van een jaar x365x24x60x60 komt dat uit op 0,0159 secondjes.
escape
13 jaar geleden
Dat is eigenlijk een nog beter antwoord. In mijn antwoord wordt de tijd genoemd over de gehele tijd dat de ISS in de ruimte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1-√(1-v²/c²)=3,36E-10 jaar x 365 x 24 x 60 x 60 = 0,0159 sec
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep, zo had ik hem willen insteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0,01059 sec, er was een nulletje tussenuitgevallen.
Alleen ter vergelijking.
Een piloot die gans zijn beroepsleven in een vliegtuig heeft gezeten , zou minder dan een seconde langer leven dan iemand die gans zijn leven in een luie zetel zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag je door een factor 2800 delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net een link bijgevoegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan wiskundige berekening ga ik me niet wagen , maar een jaartje cirkelen ...zal wel niet meer zijn dan die piloot zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ik vergat dat hij misschien wel 30 jaar meegaat als piloot dus is het ongeveer 1% van wat je zei.
De biologische leeftijd blijft exact hetzelfde, de biologische processen gaan gelijk op met iemand die hier op aarde is gebleven.
De waarneming in tijd verschild alleen, dus de WAARNEMING veranderd maar de biologische processen gaan gelijk op.

Toegevoegd na 11 uur:
ik zal mijn antwoord verder onderbouwen met een vergelijking hoe de waarneming veranderd.

Je kan het verschil in perceptie vergelijken met iemand die op een rijdende wagon staat en een balletje op en neer stuiterd. Voor degene die op het wagon staat lijkt het balletje gewoon in 1 rechte lijn op en neer te gaan maar voor de objectieve waarnemer buiten de wagon beweegt het balletje in boogjes.
Dit is er ook aan de hand wanneer iemand met de snelheid van het licht reist en zijn tweeling broer blijft op aarde. De waarnemingen in tijd veranderen, ze hebben beide een andere perceptie maar de biologische processen blijven gelijk opgaan, in werkelijkheid veranderd er dus niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kosmonaut wordt vele malen jonger. Hij zal de aarde zien alsof hij opnieuw geboren is.
En dat geeft zoveel inspiratie... Daar word je vanzelf jong door...