Bestaat tijd altijd, of kan tijd alleen bestaan als de mens dat toelaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou inderdaad zeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afhankelijk van definitie van tijd en van de definitie van bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx:)

Het beste antwoord

Pas geleden een heel mooi stukje over gelezen:

Tijd bestaat al heel lang, 30.000 jaar voor christus verschenen de eerste kalenders. de meeste op basis van de beweging van hemellichamen. Eigenlijk begon de tijd pas te tikken toen hij meetbaar was en dat is relatief kort geleden. Eerst door middel van zandlopers, waterlopers, kaarsen en olielampen en daarna met zonnewijzers. de eerste mechanische uurwerken werden begin 14e eeuw ontwikkeld in kloosters. De tijd begon over de mens te regeren en tijd werd kostbaar. we kunnen de tijd dus meten en indelen, maar wat meten we eigenlijk?

Met tijd wordt de volgorde en een duur van een gebeurtenis beschreven.

Nu gaat het over de tijd op de "aarde", Het is afhankelijk van de positie en dus van de ruimte.
een klok bleek boven op een berg sneller te tikken dan op de bodem van de oceaan en in de ruimte tikken klokken nog langzamer dan op de aarde. Hoe sneller we door de ruimte bewegen hoe langzamer we door de tijd reizen.. Bizar maar een feit !

We zijn langzamerhand een slaaf van de tijd geworden, iedereen heeft het tegenwoordig druk en klaagt erover dat de tijd steeds sneller lijjkt te gaan, we snakken naar momenten waarop we even uit de tijd kunnen stappen. Op het niveau van ons materiele leven blijkt dat volgens de heersende natuurwetten niet mogelijk te zijn. Op het niveau van de geest kunnen we dat echter wel.
Wie regelmatig even uit de tijd stapt (bijvoorbeeld door meditatie) gaat inzien dat - zoals Einstein verwoordde- tijd en ruimte niet alleen omstandigheden zijn waarin we leven, maar vooral op de manieren waarop we denken.

Als we op een andere manier gaan denken, gaan we op een andere manier leven. Wie zichzelf vooral identificeert met zijn of haar materiele en tijdelijke vorm en met stoffelijke zaken (uiterlijk, bankrekening, werk), blijft een gevangene van de beperkingen die de tijd-ruimtecontinuum ons onverbiddelijk oplegt. Schakelen we over op een ander bewustzijn, een bewustzijn van hogere frequenties die sneller reizen dan de tijd, dan ervaren we het eeuwige en constante.
Tijd is dus reeel en bestaat op het niveau van materie, maar is een illusie op het niveau van de geest. Beide realiteiten zijn waar. Het is aan ons te kiezen vanuit welke realiteit we vooral willen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Tijd bestaat altijd want je kunt altijd zeggen: gister, laatst nog, pas geleden enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de tijd is bedacht omdat het ook dag en nacht is,
14 jaar geleden
Tijd is natuurlijk een abstract begrip, dat echter alle levende wezens op één of andere manier begrijpen. Alles wat leeft gebruikt het concept van dag of nacht of seizoenen. En zo leefden wij vroeger ook. Met de kippen op stok, met de zon weer op, zaaien in het voorjaar, oogsten in de herfst.

Pas heel laat in onze geschiedenis gingen we de tijd meten en in pasklare stukjes opdelen. Al waren die stukjes niet overal even lang en even groot. We begonnen met het vastleggen van jaren en maanden en dagen.

En nog weer veel later, eigenlijk na het inburgeren van de spoortrein, kwamen we pas op het punt dat tijd overal ook ongeveer hetzelfde moest zijn, dat je niet in Amsterdam om tien uur op de trein stapte en om kwart voor negen in Haarlem aankwam. Toen we niet mer allemala dicht genoeg bij de fabriek woonden om de stoomfluit te horen 's morgens, hadden we onze eigen tijdmetertjes echt nodig, en vandaag de dag zijn ze bijna onmisbaar om op tijd op afpspraken te komen, afspraken te maken en te meten hoe lang dingen mogen duren.

Die tijd, tijdmeting of tijdbenoeming is een afspraak tussen mensen, maar of we die nu toelaten of niet, hij verstrijkt toch wel. Wil je een beetje mee kunnen komen in de moderne wereld, dan KUN je dus eigenlijk niet zonder, al wil je nog zo graag. Er zijn wel landen waar men het minder nauw neemt met de precieze tijd en geloof me, dat is voor ons westerlingen écht wennen. Wanneer komt de bus ? Oh, straks..... En de laatste bus ? Oh, soms om een uur of negen, soms tien, soms elf,......pfff ! Het heeft absoluut voor- en nadelen.

Maar momenten vergaan en periodes verstrijken, ook als we allemaal ons horloge weggooien volgen de dagen, weken, maanden, seizoenen en jaren elkaar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmm, een interessant antwoord, dat sowieso.
Wat ik hieruit opmaak is dat tijd min of meer een concept is wat de mens heeft bedacht om wellicht meer structuur aan te brengen in hun levens. Tuurlijk is er een intergalactische tijd, die gewoon doorloopt... al gaat die wel mutaties door... een dag op aarde duurt 24 uur in de tijdsbeleving van de mens, maar tegenwoordig draait de aarde allang niet meer in 24 uur om zijn as.... de werkelijke tijd gaat steeds sneller lopen.. terwijl onze tijd gelijk blijft. daarvanuitgaande is t logisch om te beweren dat de tijd zoals wij (als mensen) die kennen, ook door ons is bedacht en ook alleen door ons kan worden begrepen... bedankt voorj r goede antwoord in elk geval, ik wacht nog even watr anderen af:)
Tijd bestaat alleen als het wordt waargenomen.
We nemen een volgorde van gebeurtenissen plaats; als er niets gebeurt hebben we ook geen idee meer van de tijd. Als niemand iets waarneemt is er geen tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer goed antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd bestaat als gevolg van de opbouw van het heelal, niet doordat mensen iets observeren. Er zal altijd wel iets gebeuren omdat het heelal bezig is af te koelen na de big bang. Alleen al daarom zal er altijd iets gebeuren. Hierdoor blijft er een tijdsverloop, of er nu mensen (of wat dan ook) zijn om e.e.a. te observeren. Zoals ik in mijn antwoord al aangeef, geeft het heelal er niets om of er een observer is of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heelal bestaat uit (bewegende) materie die geen enkel besef van tijd heeft.
Zonder levende wezens die tijd 'zien' is er geen tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energie en materie die in zo'n systeem zit zijn wel onderhevig aan alle natuurwetten, waaronder de 2e wet van de thermodynamica. Die zegt dat de wanorde van een systeem alleen maar toeneemt. De richting van de toename van de wanorde is datgene wat mensen als tijd waarnemen. Het toenemen van die wanorde is intrinsiek aan het heelal en behoeft geen waarnemers. http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_%28arrow_of_time%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_of_time
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn koelkast werkt gelukkig ook als ik hem niet waarneem, maar hij heeft weinig begrip van tijd denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strak punt. Heb je gelezen wat ik gepost heb?
Tijd is een fundamenteel onderdeel van het universum. Je kunt een gebeurtenis in het heelal aanwijzen met behulp van 4 getallen. 3 om de plaats in de ruimte aan te geven en 1 om de tijd aan te geven. Immers op diezelfde plek kan door de millennia heen van alles gebeuren.

Het begrip tijd is ook een intrinsieke onderdeel van de 2e wet van de thermodynamica. In gewone taal wil dat zeggen dat over een bepaalde tijd heen zal de wanorde in een bepaald systeem toenemen. Dit impliceert dat er tijd is en dat deze richting heeft, namelijk altijd naar de richting waarin er meer wanorde is.

Of er nou mensen zijn of niet, deze twee fundamenten (misschien ben ik er meer vergeten) zijn ingebouwd in het heelal. De processen zullen verlopen met of zonder ons. The universe doesn't care...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt, deze processen zullen doorlopen... maar als wat fenix zegt klopt (reactie hierboven) dan sterft de tijd zoals wij die kennen gelijktijdig met de mens, aangezien tijd en het bewustzijn van de mens onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet eens met feniks. De tijd is een fundament die in het heelal is ingebouwd. Wat wij als tijd waarnemen is een gevolg hiervan. De mens en zijn bewustzijn is zo geëvolueerd om zijn omgeving en het heelal te observeren. Niet andersom. Je moet niet vergeten dat het heelal volgens de modernste schattingen zo'n 13-14 miljard jaar oud is. De mens in er zijn huidige vorm maar zo'n 100.000 jaar.
Tijd is een illusie die op aarde heerst. Bij het doen van huishoudelijke klussen, werk, sporten, alles waarbij je aardse handelingen aan het uitvoeren bent, en bezig bent met gedachten. Tijd bestaat namelijk enkel in gedachten.

In je ziel zelf, je pure zelf, waar gedachten niet aanwezig zijn omdat deze hier niet nodig zijn, bestaat geen tijd.
Simpelweg omdat je altijd bestaan hebt en er altijd zal zijn. Verleden en toekomst bestaat daar niet, enkel het hier en nu. Tijd speelt daar geen rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is subjectief en relatief. Het heeft meer te maken met beleving dan met werkelijkheid. Zo kan voor een ruimtevaarder die sneller reist dan het licht de tijd langzamer verlopen dan voor iemand die gewoon op aarde is. Als hij terug keert op aarde zijn de anderen ouder geworden dan hij. Dit is een vreemd verschijnsel, maar wel waar. Een interessante startpagina over tijd vind je op: http://tijd.startpagina.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je leeft is er tijd. Tijd is verandering en alles verandert voortdurend. Of zoals Feniks het al zei: als er niets gebeurt hebben we ook geen idee meer van de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd kan na hoogte, breedte en lengte gezien worden als de vierde dimensie. Van een gebeurtenis kan gezegd worden dat deze na een andere gebeurtenis plaatsvindt. Een gebeurtenis vindt plaats op een tijdstip of moment. De tijd wordt wel gezien als een opeenvolging van tijdstippen. Daarnaast kan bepaald worden hoe lang een gebeurtenis na een andere plaatsvindt. Het betreft dan de tijdsduur tussen twee tijdstippen. Tijd is het begrip waarmee deze volgorde en duur worden beschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd bestaat altijd. Ook al zullen wij alles wat met tijd te maken heeft schrappen.

Dus we kennen geen morgen, gisteren, nu.

Dan gaan we weer leven met de zon, maan, licht, donker.

Wanneer komen jullie,wij komen als het 2 keer licht is geweest en als de zon bijna opkomt. Wanneer ga je op vakantie als het 15 keer keer donker is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd bestaat altijd. Tijd is dag en nacht, seizoenen... het is tijd...we worden ouder dat is tijd.
We kunnen doen alsof tijd er niet is, maar blijven we dan ook jong? Nee dan tikt de tijd ook gewoon door.

Mensen hebben er klokken en kalenders aangehangen. Maar de tijd is er en blijft er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd bestaat alleen in het denken... Zonder denken is er geen tijd, dan is er allen NU...

Dat je moet denken om tijd te kennen is een bewijs dat je de tijd kunt vergeten... Het NU kun je namelijk niet vergeten, snap je dat goed?

De mens is niet bij machte tijd toe te laten of niet, hij kan niet eens een emotie starten of stoppen op commando... De macht van de mens beperkt zich tot, zal ik deze schoenen aandoen of die zwarte... Veel verder reikt de macht niet...

Weer hele goede vraag... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook voor mensen bestonden was er tijd en nadat mensen er waren was er tijd. Wel is het mogelijk dat je je niet bewust bent van de tijd (bijvoorbeeld tijdens je slaap).

In de filosofie werd hiervoor verwezen naar een zwarte zwaan. Omdat jij nog nooit een zwarte zwaan gezien hebt betekend niet dat ze niet bestaan. (Bijzaak: Toen deze zwarte zwaan werd gerefereerd dacht men dat ze werkelijk niet bestonden, later werden er ik meen in zuid-afrika toch zwarte zwanen gevonden.)

Bijgesloten is ook een link naar de 10th dimension (flash filmpje) waarin onderandere wordt uitgelegd hoe het komt dat dimensies bestaan die wij niet waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is een noodzakelijk iets, tijd plan je ,je maakt tijd voor iets wat jij belangrijk vindt. Je maakt geen tijd als je iets niet belangrijk vindt. Je zorgt dat je optijd bij je baas bent (als het goed is).Je bent bij de tijd. Als je alleen maar op bed blijft liggen heel diep onder je dekbed neem je zelfs de tijd om dat te doen.Ook al lijkt het dat je geen tijd neemt voor andere.Dan neem je tijd voor jezelf.En dan wordt het ook weer tijd om uit dat bed te komen.En zo is tijd er altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien tijd relatief is en alleen de mens de tijd meet kun je zeggen dat tijd alleen daar is waar mensen zijn,tijd heeft geen betekenis voor een dier ,dieren leven op een ritme ,een ritme van licht en donker ,eten of honger,dorst of drinken,maar ook dan verloopt de tijd,waaruit blijkt dat tijd totaal onbelangrijk is, verander het ritme van dag en nacht en ook een mens zal zonder tijdmeetinstrumenten op een ander ritme gaan leven(zie Big Brother).
Dus alhoewel tijd altijd doorloopt is het wel zo dat de mens de tijd toelaat en zonder mens zal er geen tijd gemeten worden en dus ook niet als zodanig bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dat eigenlijk tijd?Het verleden is weg, de toekomst is er nog niet en het nu duurt maar een ogenblik.Als we al die ogenblikken aan elkaar rijgen kunnen we een tijdspanne meten.De afstand in seconden, minuten , uren ,jaren, tussen gebeurtenis A en gebeurtenis B(zijnde bvb.het heden)
Sinds Einstein weten we dat een seconde op aarde geen absoluut gegeven is, hij varieert in duur naargelang we ons in het universum voortbewegen.
Hoe dan ook, of we de tijd nu meten of niet, hij verglijdt, en wij hebben daar geen vat op, de mens is observator van de tijd.