kan de aarde uit balans raken

bijvoorbeeld als een vliegtuig land, dat de aarde een milli beetje verschuift

Toegevoegd na 6 minuten:
of een ster heel ver weg, of een raket die terug gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als een vliegtuig landt, verschuift de aarde inderdaad een ietsiepietsie. Daarnaast verandert de draaisnelheid van de aarde een klein beetje. Tot slot kan zelfs de rotatie-as van de aarde een tikje verschuiven - met andere woorden, noord- en zuidpool verschuiven een beetje.

Maar dat is allemaal puur theoretisch. De effecten moeten bestaan op grond van de theorie zoals we die kennen, maar ze zijn veel te klein om meetbaar en merkbaar te zijn.

Trouwens - als jij alleen al de trap oploopt, verschuift de aarde een heel klein beetje de andere kant op - naar "beneden" dus, vanuit jouw standpunt gezien. En als jij gaat springen, springt de hele aarde met je mee - maar dan steeds precies in de tegenovergestelde richting.

Ook die effecten zijn veel te klein om meetbaar en merkbaar te zijn.

Van "uit balans raken" is bij dit alles geen sprake. Kijk je namelijk naar het geheel, dus naar aarde+vliegtuig, of naar aarde+jou, dan is er van een verschuiving, of van een verandering van draaiing, geen sprake meer. In het laatste voorbeeld (jij loopt de trap op, of jij gaat springen) heffen jouw beweging en de beweging van de aarde elkaar precies op. Het totaal verandert niet.

Het totaal verandert overigens wel doordat de aarde veel ruimtestof opvangt, elke dag opnieuw. En doordat er af en toe een meteoriet op de aarde terechtkomt. Zulke dingen geven wel een netto verandering van de positie van de aarde, of van de draaiïng van de aarde. Maar ook die dingen gebeuren al vijf miljard jaar lang, vroeger veel vaker en veel heftiger dan nu, en de aarde heeft er in feite geen last van gehad.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Helder! De effecten zijn er dus wel, maar zó klein, en dus niet meetbaar en niet merkbaar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Overigens wordt de draaiïng van de aarde wél meetbaar beïnvloed door de maan. De maan zorgt ervoor dat de aarde steeds langzamer om haar as gaat draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant! Zo leren we nog eens wat hier ;-) Dat langzamer gaan draaien van de aarde zal dus ook wel heeeeel langzaam gaan? M.a.w. we hoeven ons de eerste tienduizend jaren geen zorgen te maken?
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat zo nu en dan allerlei atoomklokken met 0.0001 seconde moeten worden bijgesteld.
Cryofiel
13 jaar geleden
Euw - theoretisch wel, ja. Maar praktisch, en eigenlijk ook wetenschappelijk gezien, is een onmeetbare invloed gelijk aan geen invloed. Maar goed, nu gaan we de filosofische kant op: als iets in principe zou moeten bestaan, maar het is onmerkbaar klein, dan zou het dus net zo goed niet kunnen bestaan - mogen we dan nog wel zeggen, dat het bestaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat onmeetbaar klein, helemaal niet de kant van de filosofie opgaat. Want dat onmeetbare kleine, als iemand staat te dansen, wordt misschien wel meetbaar als 100.000 mensen gaan staan dansen. En zou je misschien kunnen zeggen dat de aarde niet over 100 miljoen jaar uit zijn baan is geraakt, maar over 100 miljoen jaar min één dag....... of zoiets ;-) Ik zit aan homeopatische verdunningen te denken (ik geloof niet in homeopathie). D30 is nog te meten, één verdunning verder D60 niet meer. Maar dat wil dan nog niet zeggen, dat het er niet meer is. Eén stapje terug en het is er weer :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt uitrekenen hoe een drukgolf zich door de aarde voortplant. We weten dat de drukgolf verzwakt naarmate je verder weg kijkt. Maar wiskundig gezien wordt de amplitude nooit exact nul. In die zin bewegen die kangoeroe en die koala dus een heel klein beetje mee als jij springt. Aan de andere kant, en nu komen we op het filosofische vlak, is de beweging veel kleiner dan de bewegingen die atomen maken ten gevolge van hun temperatuur. De beweging is zelfs kleiner dan de onzekerheid in de positie van de atomen ten gevolge van de onzekerheidsrelatie van Heisenberg. Het effect is dus niet alleen onmeetbaar omdat onze instrumenten niet nauwkeurig genoeg zijn, het effect zal nooit meetbaar worden, ongeacht welke hoogontwikkelde beschaving hiernaartoe komt en hun meetinstrumenten meeneemt (tenzij onze kwantummechanicatheorieën verkeerd blijken te zijn). Dit is dus filosofisch: als een effect *fundamenteel* onmeetbaar is, hoe kun je dan ooit zeggen dat het toch bestaat? Die bewering is immers niet falsificeerbaar, en volgens Karl Popper moet een theorie falsificeerbaar zijn om wetenschappelijk te mogen worden genoemd. Anders gezegd: het is maar hoe je ernaar kijkt, ofwel: het is maar hoe je het beestje noemt.
Cryofiel
13 jaar geleden
@mesher: D60, is dat niet één werkzaam molecuul per zwembad? Als je dan maar één flesje uit dat zwembad neemt, hoeveel werkzame moleculen zitten er dan in dat flesje? Een honderdduizendste molecuul in een flesje, dat gaat natuurlijk niet. Dus je hebt met een kans van 999999 op de miljoen een flesje met nul moleculen van de werkzame stof. Daar kun je nooit meer een stapje terug mee doen om er toch nog een D30 van te maken - het is en blijft een D∞. Ziehier een vergelijkbaar probleem: D60 in een flesje - is dat nog D60, of is dat D∞? Is D60 dus hetzelfde als D∞? Voor een flesje wel - voor een zwembad niet. Maar waar ligt dan de grens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh no! Waarom begin ik nou toch over die homeopathie? Dit is gewoon vragen om problemen.....haha :-) Ik geloof er helemaal niet in, en heb er ook weinig verstand van. Homeopaten zeggen wel, dat er meer is dan die ene molecuul. Maar dat wordt al snel wat vaag, en daarom zal de werking ook nooit bewezen zijn denk ik. Jammer dat dit geen discussiebord is, want dit interesseert me allemaal wel. Over die verdunningen zal ik het nog even precies opzoeken. Want een vol zwembad met één molecuul is een wel héél forse verdunning.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh, ik had voor de verandering die D60 eens niet op de homeopathische manier geïnterpreteerd, maar gewoon als een natuurkundige verdunningsgraad. Of het werkt of niet is niet relevant in deze interpretatie, da's een heel andere discussie. Het ging mij erom of je mag zeggen dat je een flesje water-met-iets-erin steeds verder kunt verdunnen. Als je een verdunningsgraad hebt bereikt die overeenkomt met één molecuul per zwembad, mag je dan nog zeggen dat het water in jouw flesje dezelfde concentratie cq dezelfde verdunningsgraad heeft als het water in het zwembad? Die vraag staat los van de discussie over het al dan niet werkzaam zijn van een homeopathische discussie. Overigens mag je hier op GV best vragen stellen over homeopathie, hoor - ga je gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus het verschuift wel maar heel klein beetje

Andere antwoorden (4)

als er een meteoriet op de aarde neerknalt zal de aarde zeker verschuiven.

ik ben geen geleerde maar misschien omdat ie dan verschoven is kan ie tegen de maan aanknallen omdat de baan die de aarde draaid verstoord is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,daarvoor heeft een vliegtuig láng niet genoeg massa.

Alléén een voorwerp met genoeg massa kan de Aarde uit balans brengen óf een voorwerp ---trouwens ook met voldoende massa--- met genoeg kinetische energie dat tegen de Aarde botst zou zoiets theoretisch teweeg kunnen brengen.

Zo'n object zou al gauw een reuzenasteroïde ofwel een planetoïde in de orde van de grootte van b.v Ceres (diameter: 974 km,massa: ~ 2 X 10^23 kg) zijn,ofwel een verdwaalde planeet (= een planemo),weggeslingerd van z'n geëxplodeerde moederster,een andere onvoorziene gebeurtenis,zoals het binnendringen van een zwart gat ----uiterst onwaarschijnlijk,maar goed---- in ons zonnestelsel,e.d.

Toegevoegd na 7 minuten:
toegevoegde uitleg:

bovengenoemde scenario's--misschien leuk voor Hollywood-- zijn echter wellicht uit te sluiten.

Mogelijk dat over miljarden jaren de baan van de zon,iets dat we nu nog niet kunnen overzien, drastisch verandert doordat de ev. nabijheid van een andere ster de planeetbanen én die van onze zon dusdanig beïnvloedt,dat daardoor ook de Aarde uit balans zou kunnen worden gebracht,maar nogmaals...dit is alles zéér hypothetisch.

Bewijzen en/of concrete aanwijzingen hiervoor zijn vooralsnog niet te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Einstein was een aanhanger van deze theorie en heeft er ook onderzoek naar gedaan. Hij is echter niet tot sluitende conclusies gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde IS uit balans.
Zij wiebelt voortdurend een beetje om de aardas.
We merken daar gelukkig niets van.
Een bewegend aards voorwerp zal niet in staat zijn de de aarde in onbalans te brengen. Verschuiving van aarde kan wel lokaal plaatsvinden. Lokale verschuiving zal door de losse structuur van de grond worden gedempt.