Afgelopen maand kwam ons land , door de hoge temperaturen , een aantal malen op de grens tussen hele warme en koelere lucht te liggen.

Tijdens het warme zomerweer kwamen vanuit het zuiden buienformaties opzetten. Deze hadden in het westen van het land tot een enorme neerslag kunnen leiden , ware het niet dat de temperatuur in het westen een stuk lager lag dan in het oosten van het land. Voor de echte enorme neerslag zijn hele warme temperaturen nodig. De thermiek laat de warme lucht opstijgen en op grote hoogte condenseert door de afkoeling de waterdamp . Deze waterdruppels stijgen en dalen nog een aantal keer in de wolk ( door de thermiek ) , dan vormen zich grote regendruppels en die komen uiteindelijk als een slagregen naar de aarde . De extreme temperaturen in het oosten van het land lieten dit proces meerdere malen tot uiting komen.

Nog verder naar het oosten ( Duitsland ) is gewoon te ver voor de invloeden vanuit het grensgebied tussen koelere en warmere lucht. De buien vanuit Frankrijk kwamen tot stand in die frontlijn tussen warme en koelere lucht. De windrichting ( wind uit het zuiden ) zorgde voor deze verdeling die ook te maken heeft met de invloed van de Noordzee en de Atlantisch oceaan ( in Frankrijk) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

waarschijnlijk het gevolg van één buienlijn, die overvloedig neerslag gaf en daardoor verantwoordelijk is voor het grootste deel van de totale som van de maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onweders kunnen zeer plaatselijk zijn en zo een curve van een zeer droge maand visueel beïnvloeden.
Op een jaarlijkse curve zal U het verschil nauwelijks merken.
Moest de curve genomen zijn voor één dag daarentegen.
30mm water gedurende een onweer komt veel voor en terwijl 20 km verder geen enkele druppel valt.