Wat is de wetenschappelijke verklaring dat er juist in de Grote Oceaan zoveel vulkanen zijn?

Wat is de directe wetenschappelijke verklaring dat vulkanen vaak in een oceaan liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De Ring van Vuur (ook: Ring of Fire) is een hoefijzervormig gebied rondom de Grote Oceaan dat bekendstaat om het veelvuldig optreden van aardbevingen en vulkaanuitbarstingen, veroorzaakt door diverse subductiezones van tektonische platen in de regio (zie ook platentektoniek). In de Ring van Vuur vindt men ook dikwijls een trog of een vulkanische boog. Het gebied loopt ruwweg van Nieuw-Zeeland via enkele eilandengroepen naar Indonesië, de Filipijnen, Japan, de Koerilen, Kamtsjatka, Alaska, en de westkust van Canada, de Verenigde Staten van Amerika, Mexico en Midden- en Zuid-Amerika. Van alle 452 vulkanen in dit gebied zijn er zo'n 128 actief en gelden er 65 als gevaarlijk.

De gordel rond de Grote Oceaan, onderdeel van de Ring van Vuur, loopt over een lijn met een lengte van 40.000 kilometer, die zich uitstrekt van Sumatra tot Flores in Indonesië. Op deze plaats schuift de Australische plaat met een snelheid van ongeveer 6 centimeter per jaar onder de Eurazische plaat. In deze zone neemt men veel vulkanisme en aardbevingen of zeebevingen waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ok! Ik had het zef niet op Wikepedia gevonden.Dankje!

Andere antwoorden (1)

In de bijlage kan je zien dat de breuklijnen van de tectonische platen bijna allemaal in zee liggen omdat de breuken onder/over elkaar schuiven. dit is meestal onder zee niveu, omdat het meeste aardoppervlak gewoonweg water is.
Als dit niet het geval is, zien we hier veelal bergketens