Bestaat de Adriatische plaat nog?

Op foto’s van breuklijnen zie ik hem niet staan… is dat omdat het een kleinere aardplaat is ofzo?

Picture for question
een week geleden
tinus1969
een week geleden
Ik zou niet teveel waarde hechten aan willekeurige versimpelde plaatjes die je op internet tegenkomt.

Antwoorden (1)

Deze bestaat nog. De plaat bestaat uit delen van de laars van Italië en delen van de Dalmatische kust.

De Adriatische of Apulische plaat is een tektonische plaat die aan het eind van het Mesozoïcum, in het Krijt, afgebroken is van het supercontinent Pangaea. Met de term Adriatische plaat wordt meestal alleen het noordelijke deel van de Apulische plaat bedoeld. Dit deel van de plaat is gedeformeerd tijdens de Alpiene plooiing, waarbij de Adriatische/Apulische plaat botste met de Euraziatische plaat.
De breuklijn die daarbij is ontstaan vormt de grens tussen de Centrale en Zuidelijke Alpen, dit wordt ook wel de Periadriatische lijn genoemd.
SimonV
een week geleden