Hoeveel kost schaliegas per m3 en/of per kWh?

Ik ben hier erg benieuwd naar. Voorstanders hebben het altijd over de economische voordelen die schaliegas kan hebben, maar ik kan nergens duidelijk vinden hoe duur schaliegas nou eigenlijk is. Dat is erg jammer, want dan kan ik het niet vergelijken met andere energieopwekkingen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Schaliegas is (grotendeels) Methaan en zal derhalve aan aardgas in prijs gelijkg kgesteld worden met mogelijk een calorische correctiewaarde. (deze zal heel klein zijn)

Toegevoegd na 17 minuten:
In feite is het gewoon aardgas wat door de hoge gasprijs die men nu hanteert (inclusief CO2 heffing en energiebelasting) naast 21% BTW over het totaal, kan het nu ook uit hast alles uit de grond te trekken wat brandbaar is.
Afhankelijk van situatie zul je ongeveer 50-60 cent per m3 kwijt zijn.
uit 1m3 aardgas (wat iets meer massa heeft dan 1 kg haal je naar schatting ongeveer 10-12 KW aan warmte.
Overigens lopen aangepaste benzineaggergaten prima op aardgas, de restwarmte zou men dan als verwarming van woning/bedrijf kunnen gebruiken en de warmte van de verbrandingsgassen (zoals condensatiewarmte van het gevormde waterdamp) zou men met een juist werkend uitlaatsysteem ook nog terug kunnen winnen.

Daarbij is een watergekoelde motor met lambdasonde en katalysator
alsmede een goede gasinjectie optimaal te gebruiken (eigenlijk vergelijkbaar met een G3 gasinstallatie die echter op methaan ipv propaan/butaan (LPG) is afgesteld.
Op deze wijze wordt de energie volledig optimaal benut, het lage rendement van de brandstofmotor levert MEER warmte op die vrijwel volledig aan een CV installatie kan worden gekoppeld via een warmte wisselaar.
Het teveel aan opgewekte stroom kan via een electronisch systeem gesynchroniseerd aan het net teruggeleverd worden, gezien warmte en rendement is dan een motor die 5KW kan leveren optimaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de toelichting op je vraag maak je duidelijk dat je afvraagt waarin hem nu die veelgenoemde economische voordelen zitten. Dat onderdeel is n.m.m. nog niet adequaat beantwoord. Bij deze dan.

In het andere voorbeeld is reeds becijferd dat het financieel gezien wellicht uit kan om schaliegas te winnen, dus zonder nadeel of zelfs met winst voor het winnende bedrijf. Het feit dat diverse gas/oliebedrijven vergunningen hebben aangevraagd voor schaliegaswinning in NL geeft ook wel aan dat zij zelf in elk geval verwachten het rendabel te kunnen gaan doen (=economie onderdeel 1).

Wat jij "kosten" van schaliegaswinning noemt -dus de uitgaven van het bedrijf- zijn echter weer inkomsten voor andere instanties/bedrijven zoals verhuurders van zwaar materieel, leveranciers van chemicaliën, verkopers van grond, geologische onderzoeksburo's, de belastingdienst, milieu-onderzoeksbedrijven, bouwbedrijven, milieu-veiligheidsbedrijven, waterbehandelingsbedrijven, vergunningverlenende overheden, advocatenkantoren. En van die inkomsten geven zij een deel weer uit. Denk aan huur van kantoren, bedrijfswagens, computers, salarissen, advies, HRM, onderaannemers, etc. (=economie deel 2).

Verder is het in principe zo dat elke toevoeging van gasaanbod op de markt een prijsdrukkend effect heeft op de gasprijs. En dat is weer gunstig voor bedrijvigheid die afhankelijk is van gas, die daardoor dus groeit. In de bron wordt in een grafiek geschetst dat de gasprijs door al die schaliegaswinning (nu dus vooral in de VS) achterop raakt bij de olieprijs. De tweede bron geeft aan hoe dat bijvoorbeeld weer een impuls voor de chemische industrie is (=economie deel 3).

Groeten, Poet

Toegevoegd na 8 minuten:
En dat is dus allemaal weer werkgelegenheid en geld voor de aandeelhouders (waaronder onze pensioenfondsen).

Dit antwoord geeft ook wel aan hoeveel belangen er op de achtergrond aan de orde zijn.