Hangt er van af .
Steenkool , turf en bruinkool is er nog genoeg voor vele eeuwen ...de ontginning is echter niet overal even gemakkelijk en goedkoop ...het is daarom dat er veel mijnen gesloten worden ...meestal niet door uitputting.
Methaan : gans de oceaanbodem ligt vol ...methaan wordt voortdurend aangemaakt door koeien. (lach niet ...het is echt) zie artikel
Aardolie is een ander paar mouwen : Er is nog een grote ‘bekende’ wereldreserve meer dan de helft daarvan in Saoedie-Arabië . Ook Canada en Venezuela hebben nog heel grote reserves : maar helaas in teerzanden en olieschalie ...en dat is moeilijk en heel duur om te ontginnen ...de olie zelf is ‘zwaar’ en 80% daarvan is nog niet te ontginnen omdat het te diep zit.
Voor de rest van de wereld zitten we ongeveer op de ‘piek’ waarbij er in de toekomst alleen maar meer vraag zal zijn en nieuwe bronnen kleiner : zodat er binnen 30 jaar stilaan een tekort zal zijn aan olie ...dit probeert men nu al op te vangen door nieuwe bronnen van energie te ontwikkelen.
65% van de ontgonnen olie komt momenteel uit het Midden Oosten.
Ook Rusland heeft nog een onbekende voorraad.
De Verenigde Staten , de grootste verbruiker heeft een probleem : bijna al hun eigen olie is op.
Aardgas is wereldwijd voorlopig geen probleem :er zijn enorme voorraden in Rusland ....De Europese aardgasproducenten (Nederland incluis) hebben nog een beperkte voorraad voor een 100 jaar.
Maar Fossiele brandstoffen zijn eindig !!!
Vanaf 2050 zal men dat heel goed voelen…op wereldvlak en in de 22 ste eeuw zal men mondiaal bijna volledig afhangen van nieuwe methodes om energie op te werken.
De meeste olieproducerende landen hebben een voorraad tot 50 à 75 jaar

Toegevoegd na 1 minuut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nog miljarden jaren. De mensheid zal er nooit in slagen de laatste druppel olie uit de aardkorst te persen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk wel. sommige mensen rijden electies en de benzine prijs is bij sommige tankstation al €1.90 per liter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauw antwoord. Er wordt uiteraard bedoeld hoelang er nog fossiele brandstoffen beschikbaar zullen zijn als we de huidige trend qua verbruik doorzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bliets: ja, ik denk ook wel dat de vraagsteller dat bedoelt inderdaad, maar dan is de vraag wel erg slecht gesteld.
Volgens berekeningen (als we doorgaan zoals wij nu doen) is dat binnen een paar 100 jaar ten einde. Maar tegen die tijd zijn we overgestapt naar duurzaam.
We stoten teveel uit. Alleen zijn er niet voldoende alternatieven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat draagt dit antwoord bij ten opzichte van de andere antwoorden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het hetzelfde samenvat. Waarom zou je dan een verhaal gaan lezen als het ook kort samengevat kan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat bovenstaand antwoord betere en meer informatie geeft en bovendien ook nog wordt gestaafd door een bron. In feite is dit een dubbel antwoord en zou 't verwijderd moeten worden.