Erkent Google Maps de Krim als Russisch grondgebied?

Op de kaart staat een onderbroken lijn tussen de Krim en Oekraïne en er staat geen grenslijn tussen de Krim en Rusland.

2 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Ja. Wegens druk van de Russische overheid is het Amerikaanse Google akkoord gegaan met censuur en de wijziging van zijn kaarten. Zo is de Krim volgens Google Maps nu volledig Russisch.
.
In 2014 was het nog zo:
Terwijl de G7 nog bezig is met sancties tegen Rusland wegens de inlijving van de Krim, en Oekraïne de Krim nog niet heeft opgegeven, heeft Google Maps in Rusland zich erbij neergelegd. Op de kaart is de Krim Russisch grondgebied, meldt Russia Today.
Dit is dus zoals de Russen de kaart zien. In andere plekken van de wereld heeft de Krim een rood lijntje, om aan te geven dat er iets met de grens aan de hand is. “In landen waar we een lokale versie van Google Maps hebben, volgen we de lokale wetten over grensgebieden en namen”, zei Google Rusland tegen persbureau ITAR-TASS.
Overigens doet Google het ook zo bij andere ruzies over grensgebieden; in verschillende landen kan je verschillende grenzen zien. Ook bij de Russische zoekmachine Yandex werkt het zo: voor Oekraïense bezoekers is de Krim Oekraïens, voor Russische bezoekers Russisch.
.
In 2019 is dit dus aangepast. Sinds begin 2019 werkt Google samen met Roskomnadzor, de Russische dienst voor toezicht op massamedia en het internet, om zoekresultaten te verwijderen die door de Russische overheid zijn verboden.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Los van formele erkenning, is het ook de praktische situatie.
SentWierda
2 jaar geleden
In het antwoord staat niet sinds wanneer Google overstag is.
Uit de links maak ik op dat het niet sinds 2014 is, maar sinds februari 2019.