Hoe trekt de aarde alles naar zich toe; ook zaken die niet gevoelig zijn voor magnetische aantrekkingskracht?

Op school werd je geleerd dat de kern van de aarde magnetisch is. Hoe worden zaken die niet magnetisch zijn dan aangetrokken? (zoals wij, mensen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Obey gravity! It is The Law!

Het beste antwoord

Het magnetisme in de kern van de aarde staat los van de zwaartekracht.

Het magnetisme zorgt voor het magnetische veld. Dat veld beschermt ons tegen kosmische straling, en het zorgt ervoor dat een kompasnaald altijd naar het noorden wijst.

De zwaartekracht zorgt ervoor dat alle voorwerpen worden aangetrokken. Of een voorwerp wel of niet magnetisch is maakt niet uit, want de zwaartekracht is iets anders dan de magnetische kracht.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (2)

Zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt door de kromming van de ruitmtetijd, want zwaartekracht is helemaal geen kracht, het is een gevolg van de kromming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Als je meer fundamentele antwoorden wilt geven is het wel belangrijk dat je de fundamenten eerst ook echt begrijpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steunpuntje: doe eens uitleggen dan? Barstens interessant!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil het ook graag weten! Die krommingstheorie van Steunpunt.
WimNobel
11 jaar geleden
Volgens de relativiteitstheorie kan zwaartekracht gezien worden als een kromming van de ruimtetijd. Ik vind het echter te ver gaan om te zeggen dat de zwaartekracht helemaal geen kracht is. Het is een alternatieve manier om die kracht te beschrijven en ermee te rekenen. Trouwens, ook voor andere krachten zoals (elektro)magnetisme zijn alternatieve beschrijvingen die meer gebruikmaken van de geometrische structuur van de ruimte.
Maar dit is een heel ander onderwerp dan de vraag die gesteld is. Daarvoor is het voldoende te weten dat zwaartekracht en magnetisme twee verschillende dingen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste mensen, bedankt voor jullie antwoorden en toelichtingen erop, maar dat aantrekkingskracht, zwaartekracht is en niets met magnetisme te maken heeft, is voor mij voldoende inderdaad. Ik moet het op een verjaardagsfeestje nog een beetje kunnen uitleggen..
Om dan te beginnen over krommingen in de ruimtetijd, lijkt me niet goed voor de familiaire verhoudingen, haha...