Op de e eerste wereldkaart door Mercator ligt Europa centraal omdat er van de overige continenten zo weinig bekend was , behoudens de vage contouren. Zeker wat betreft Afrika en zuid-amerika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat de eerste kaart door Europeanen gemaakt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de meeste wereldkaarten in Europa gemaakt worden. Op Chinese landkaarten ligt China in het midden. Eigendunkt dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is alleen voor Europeanen en Europese kaarten zo! In Amerika zal Amerika in het midden van de kaart liggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat hebben de zeevaarders vroeger ooit is verzonnen. Wij denken dat wij in het midden liggen, maar eigenlijk liggen wij daar niet of wel? In ieder geval moest er vroeger een oriëntetie punt zijn voor scheepvaarders, zodat ze wisten waar ze heen moesten. Toen hebben ze besloten dat europa in het midden komt en de rest daar om heen..

Ja, ik heb het niet verzonnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nul meridiaan ligt in Greenwich Engeland.
Verder vormt Eurazie het grootste aaneengesloten landoppervlak.
Andere redenen kan ik niet bedenken.
Als het opnieuw gedaan zou worden claimt de USA het middelpunt van de wereld te zijn.
Onze staatsloterij is echter al ouder dan de USA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij verreweg het belangrijkst zijn in de wereld.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies :p +|1
De europa gecentreerde kaart is het gevolg van de kaarten die de zevaarders vroeger maakten. Ze kwamen uit europa, en plaatsten zichzelf daarom in het middan.

De indeling van de wereldkaart is regiogebonden. Onderdeel van een acculturatie cursus die ik aan buitenlanders geef is het tekenen van een wereldkaart. Een aantal aziers tekend standaard een china gecentreerde kaart, terwijl australiers een kaart tekenen met Australie in het centrum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de kaart een EUROPESE uitgave is.!