Koude winters: is het nou een plaatselijk effect alleen in West Europa of heeft heel het noordelijk halfrond er deze jaren last van?

De laatste twee winters + deze winter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet mogelijk nu al te oordelen over de Winter die nog moet komen.
Eerst even dit : Wanneer we in West-Europa koude Winters hebben komt dat altijd omdat de wind uit het Noorden (koud-nat) , Noordoosten en Oosten (ijzig koud , meestal droger , meestal een standvastige windrichting : dus eens Oostenwind ,meestal langdurige kou. ) komt.
De meeste Winters hebben echter de typische West -Zuidwest winden : die zijn relatief zacht en nat.
Vorige Winter was zo een koude met heersende Noordoostenwind , maar vooral ook uit het Noorden en Noordwesten : vandaar veel sneeuw.
Is dat nu een trend?
Persoonlijk vind ik het te vroeg daar iets zinnigs over te zeggen ,maar moesten koude Winters aanhouden zou dat wel zij redenen kunnen hebben :
-De geschiedenis volgend , zitten we geofysisch nog altijd in een Glaciaal tijdperk ....en we gaan daar stilaan uit (De echte ijstijden zijn al een tienduizend jaar achter ons)...dus het ergste is voorbij (op zeer lange termijn)
-We zitten in een periode van ‘opwarming van de Aarde ’ : dan zou je zeggen minder strenge winters en smeltende poolkappen.
- De inclinatie van de aard-as is ook gunstig (de 41.000 jaar cyclus)
Maar....
De opwarming van de Aarde , zou voor het Noordelijk halfrond wel eens kunnen betekenen dat: omdat de polen afsmelten er veel zoet watervrij komt. Dit zou invloed kunnen hebben op de golfstromen. Wanneer de Noordpool ijsvrij zou zijn kan de koude golfstroom , die nu de Beringstraat en de zee tussen Groenland en Canada beïnvloedt , zich kunnen uitbreiden in de richting van West-Europa …en zo de warme golfstroom die ons nu vrij warm houdt kunnen verzwakken . Sommige wetenschappers spreken zelfs van tot 6 graden kouder in de Winter en dit in een zeer korte tijd.
Een gevolg van de opwarming zou kunnen beteken dat we het in de Winter juist kouder zullen krijgen.
Twee linken die dat nog vit de doeken doen:

Toegevoegd na 15 minuten:
picture 1: de golfstroom hoe hij nu is : met de knelpunten (blauw is koude stroom)
picture 2 : wat gebeurde vorige winter: warme afbuiging naar Groenland. Maar Europa :koud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Beestie. Dat inzicht over de golfstroom ( dat hij inderdaad al is gaan afbuigen ) had ik nog niet . Overigens ik heb ook een beetje rond gekeken ( verder lees ik veel tijdschriften New Scientist ea ) . Het zou kunnen zijn dat er een hogedrukgebied wordt gevormd door afkoeling in de hoogste atmosfeer lagen. Dit onder invloed van verminderde zonnevlek activiteit . Waardoor weer minder zonnewind en ultra violette straling zou stralen. Waardoor de hoge atmosfeer niet alleen afkoeldt , maar ook dunner is geworden. Volgens New Scientist is dit plaatselijk , en vooral voor West Europa van toepassing, omdat we hier bij een blokkerend hogedruk gebied koude poolwind krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
winters 2010 en 2011 waren wel voorspeld als extreme winters. daar staan genoeg artikels over op internet zelfs door wetenschappers van de Nasa onderbouwd, Het heeft te maken met een bepaalde golf stroming die eens in de zoveel jaar voor
komt.

Andere antwoorden (1)

Februari 1956 was pas koud. Temperaturen van min 20 graden.

De winter van 1963 was de koudste van de [vorige] eeuw.

Dus ik weet niet wat je met "deze jaren" bedoelt.