hoe kunnen de vogezen en het zwarte woud gevormd zijn door ijsmassa's

terwijl het voorbeelden zijn van breukgebergtes welke toch gevormd worden door breukactiviteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De huidige Vogezen en het huidige Zwarte Woud waren in het begin van et Perm-Oeral tijdperk ( zo'n 350 jaar geleden) één grote vlakte , in het midden opgevuld met afzettingsgesteenten meegevoerd door de Rijn. Door beweging van de tektonische platen (uitrekken) , zijn er breuken ontstaan in de aardkorst. Verzakkingen (slenken) en opheffingen (horsten) . Beiden hadden een zeer steil talud (zie bijgevoegde tekening).
Door erosie zijn die randen beginnen afslijten : en de grootste reden daarvan was het verschuiven van ijsmassa's uit het hoger gelegen Jura gebergte en de toen zeer jonge Alpen vanaf zo'n 100 miljoen jaar geleden. (Sommige perioden lag er zeer veel sneeuw en ijs op de Alpen)
De streek echter lag niet onder de ijskap.

Toegevoegd na 1 minuut:
350 jaar, moet 350 miljoen jaar zijn (xq'zeer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel lang geleden is er een aantal keren een ijstijd geweest. Kruiend ijs heeft gezorgd voor allerlei veranderingen in het land

Toegevoegd na 44 seconden:
zie ook
13 jaar geleden
De ondergrond is gevormd door tektonische processen (op- en afschuiven van 'blokken' langs breuklijnen, horsten en slenken), daarna zijn er een aantal ijstijden (met bijbehorende gletsjers) overheen gegaan waardoor het oppervlak gevormd is.

Net zoals in Nederland de Utrechtse heuvelrug gevormd is door het opduwende ijs, maar bestaat uit rivierafzettingen.