Wat voor effect heeft een zeespiegelstijging op de waterafvoer van grote rivieren, stroomsnelheid van die rivieren en sedimentatie?

Ik dacht dat als de zeespiegel stijgt, wordt het moeilijker om het water af te voeren. Maar als het moeilijk wordt, lijkt het me logisch dat de stroomsnelheid af neemt. Maar aangezien er wel meer water komt (anders stijgt de zeespiegel niet), lijkt het me ergens ook weer logisch dat ze stroomsnelheid toeneemt. (Zo van, hoe meer water, hoe sneller het water beweegt). En wat voor effect het heeft op de sedimentatie.. zie het verband niet echt.

Ik kom er dus niet echt uit, en aangezien het belangrijk is dat ik het begrijp, vraag ik of jullie me misschien kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

De stroomsnelheid van de grote rivieren blijft gelijk, alleen het water heeft eerder de zee bereikt. Sedimentatie blijft ook gelijk, er zal misschien iets meer rest-sediment in het zeewater komen, maar dat zal verwaarloosbaar zijn.
11 jaar geleden
Tegelijkertijd met de zeespiegelstijging zullen in eerste instantie de rivieren sneller stromen, omdat de landijsmassa's afsmelten. Alle rivieren die gevoed worden door de smelt van sneeuw en ijs zullen meer water af gaan voeren.

Meer water afvoeren betekent hogere stroomsnelheden, betekent meer sediment wat in het water meegesleept wordt, betekent bovenstrooms meer erosie en benedenstrooms meer afzetting. De rivieren zullen dus ondieper worden (omdat er benedenstrooms meer grind in de bedding wordt afgezet) en het overstromingsgevaar zal toenemen, ook al omdat het hoogteverschil tussen de rivier en de zee afneemt. Benedenstrooms zal de stroomsnelheid dus omlaag gaan en het overstromingsrisico toenemen.

Als overstromingen toenemen, zal er van nature ook buiten de bedding van de rivier meer sedimentatie zijn (bij overstroming blijft nl. telkens een nieuwe sedimentlaag achter). Van nature zal het land dus 'meestijgen' met de zeespiegelstijging. Er wordt een nieuw evenwicht ingesteld.

Nu bijna alle rivieren bedijkt zijn, kan dit natuurlijke proces niet meer plaatsvinden. En dus gaan de rivieren benedenstrooms minder snel stromen en moeten we meer gaan baggeren om de mondingen van de rivieren bevaarbaar te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Klopt het ook dat als het waterafvoer groter wordt, de waterafvoer meer tegenstand ondervindt? (Beetje vaag, maar dit stond in een leerboek: ''Vanwege de hogere zeespiegel zal de waterafvoer van de grote rivieren meer tegenstand ondervinden.'')
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt, want als de zeespiegel hoger is, wordt het waterpeil in de mondingen van de rivieren (waar zoet en zout mengen) ook hoger. Daar 'botst het rivierwater op het zeewater' en krijg je dus nog meer sedimentatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu bijna alle rivieren bedijkt zijn? Wereldwijd durft ik betwijfelen of dit zo is. Daarnaast betwijfel ik of de redenatie klopt dat rivieren sneller gaan stromen omdat landijsmassa's gaan afsmelten. Hoewel waarschijnlijk wel een effect zal zijn is volgens mij het merendeel van het water dat door rivieren wordt afgevoerd afkomstig van neerslag. De bijdrage van landijs massa's is daarmee beperkt. Voorbeeld: 's zomers is ruim 70% van het Rijnwater bij Lobith afkomstig uit het Alpengebied. Gemiddeld is de afvoer van de Rij bij Lobith het hoogst in de winter waarbij slechts 30% uit de Alpen komt. De toename op het einde van het voorjaar komt vooral door smeltende sneeuw, en dat is wat anders dan landijsmassa's. Daarmee worden de effecten m.i. vooral door veranderde neerslag veroorzaakt, wat weer komt door veranderingen in het klimaat. Als de neerslag toeneemt zal uw verhaal in grote lijnen kloppen denk ik, maar bij afnemende neerslag (wat net zo goed een gevolg van de verandering kan zijn) gaat het niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ooit zo uitgelegd gekregen door een laaglandgeneticus (ja die bestonden toen nog). Dat het volume smeltwater niet heel erg toeneemt is misschien waar, maar het neemt netto wel toe. Dat verhaal van 'bijna alle rivieren' geldt inderdaad met name voor Nederland (en andere dichtbevolkte gebieden met een welvarende economie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat begrijp ik (van die netto toename van het smeltwater) maar wat ik bedoel is dat als dat een kleinbeetje toeneemt en de neerslag in het stromingsgebied neemt heel veel af dat gaat er uiteindelijk netto minder water door de rivier. Vandaar mijn opmerking.