Het kan.
Om olie en gas uit schalieformaties te produceren, is het noodzakelijk om de onderlinge verbondenheid van de porieruimte (permeabiliteit) van de schalie te vergroten, zodat het gas door de rotsmassa kan stromen en door productieputten kan worden geëxtraheerd. Dit wordt meestal gedaan door hydraulisch breken ('fracking'). Fracking veroorzaakt opzettelijk kleine aardbevingen (magnitudes kleiner dan 1) om de doorlaatbaarheid te verbeteren, maar het is ook in verband gebracht met grotere aardbevingen. De grootste aardbeving waarvan bekend is dat deze werd veroorzaakt door hydrofracturering in de Verenigde Staten, was een M4-aardbeving in Texas.
Naast aardgas worden frackingvloeistoffen en zout water die in dezelfde formatie als het gas zijn gevangen, teruggevoerd naar de oppervlakte. Dit afvalwater wordt vaak afgevoerd door injectie in diepe putten. Het injecteren van afvalwater en zout water in de ondergrond kan ook aardbevingen veroorzaken die groot genoeg zijn om schadelijk te zijn.
SimonV
een jaar geleden