hoe ontstaat een aardbeving

er is veel over te vinden op google de ene stelt dat het met de druk van bepaalde van gesteenten en de ander op platentektoniek maar wat is het nou echt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De grond onder onze voeten zit niet vast aan het binnenste van de aarde, maar drijft daar eigenlijk op. Het is eigenlijk maar een heel dun korstje, die bestaat uit een aantal grote platen. Deze platen bewegen heel langzaam langs elkaar, maar een paar centimeter per jaar. Op sommige plekken botsen ze, op andere plekken gaan ze juist uit elkaar of scheuren ze.

Als twee platen langs elkaar bewegen, ontstaat er spanning. Soms willen de platen verder drijven, maar worden ze tegengehouden door elkaar. De spanning bouwt zich zo op dat ze uiteindelijk met een schok langs elkaar schieten. Dit veroorzaakt trillingen diep onder de grond. Als deze trillingen hard genoeg zijn om de aardkorst te bereiken, krijg je een aardbeving!

De plek waar de aardbeving ontstaat kan wel kilometers diep liggen. We noemen deze plek het hypocentrum. Recht boven het hypocentrum is de aardbeving vaak het ergst te merken. We noemen deze plek het epicentrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel netjes uitgelegd....