Kan iemand me een lijst geven van metalen van sterk naar zwak?

Ik heb wel eens dat ik zit te denken wat de sterkste metaal is kan iemand me een lijst geven van welke metaal het sterkst is en het zwakst?
- Koper
- Tin
- Zink
- Kobalt
- Brons
- Nog een bekend metaal die ik heb overgeslagen?

Het kan zijn dat ik een stof in het lijstje heb gezet dat geen metaal is, ik weet er niet veel van maar ik ben gewoon benieuwd. :)

Toegevoegd na 2 uur:
In hardheid ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "sterk en zwak"? Ik kan deze vraag namelijk op verschillende manieren beantwoorden. Bedoel je het sterkst in het manier van hardheid, bedoel je het sterkst/zwakst in reageren bij scheikunde reacties of bedoel je toch iets anders?

Het beste antwoord

De vraag zoals gesteld is, is inderdaad heel moeilijk te beantwoorden, maar ik waag een poging, in de wetenschap dat het incompleet zal zijn.

Eerst moet je weten dat je meerdere manieren hebt om de hardheid te meten: hardheid tegen krassen (diamant is in de schaal van Mohs het hardste materiaal), tegen indruk, en terugslaghardheid. Deze laatste wordt aangeduid als de 'absolute hardheid', en is waarschijnlijk de beste manier om te meten hoe "hard" en materiaal is, als je dat interpreteert in tegenstelling tot "plastisch" of "vervormbaar".
Om het nog moeilijker te maken, de hardheid (en dan heb ik het over de absolute hardheid, die schat ik zo'n beetje in jij bedoelt) wordt met verschillende schalen gemeten, die niet gelijk lopen, vanwege verschillende testmethodes.

Maar daar houdt het niet op:
Je hebt metalen (en materialen) die heel hard zijn, maar dan ook meteen erg bros (dat wordt ook op een andere manier gemeten, door verschillende soorten hardheid te vergelijken)
En dan heb je ook metalen die uit één scheikundig element bestaan (b.v. ijzer, koper, magnesium, zie de complete lijst in het vorige antwoord) en legeringen van metalen die in de regel veel harder kunnen worden gemaakt dan een zuiver metaal. Denk hierbij b.v. aan brons, messing, staal, carbide...(hoewel deze 2 laatste ook uit koolstof bestaan, en dat is geen metaal)
De manier van bewerken van een metaal heeft ook een enorme invloed op de fysische eigenschappen van metaal, en de metallurgische industrie is hierop gebaseerd. Denk hierbij b.v. aan de manier waarop staal of ijzer worden gehard (b.v. een zwaard of een scheermesje) waardoor precies hetzelfde materiaal totaal andere eigenschappen (waaronder hardheid) krijgt dan een ongehard stuk metaal.
En dan heb je natuurlijk ook de invloed van temperatuur!

Dus, zoals je leest, onwijs moeilijk om één antwoord te geven!!

In ieder geval, van alle zuivere scheikundige metalen in onbewerkte vorm is titanium het allerhardste van allemaal, en de zachtste kwik, die op kamertemperatuur vloeibaar is, dus kan je moeilijk spreken over een 'hard materiaal' ;-)

Vele malen harder dan titanium zijn talloze legeringen die andere stoffen dan alleen metalen (met name koolstof) bevatten en op speciale manier worden gemaakt.

De klassieke metalen die in de geschiedenis zijn gebruikt voor wapenmakkelij, van zacht naar hard: koper, brons (koper + tin), ijzer en staal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spreekt voor zich dat diamant (zuiver koolstof in kristal vorm) geen metaal is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi71, je noemde het ook al materiaal ipv metaal dus als voorbeeld te begrijpen. Het is moeilijk (onmogelijk?) om het zo even te zeggen. Welke sterkte wil je precies weten Blue15? impact? Door inslag van iets anders? Buigzaamheid? Rekbaarheid? Ook al zou ik dat weten kan ik je nog geen antwoord geven. Dat kwik de slapste is bij kamertemeratuur is duidelijk. Titanium als element het hardste metaal. Ga je mengen is het geen element meer maar kan het weer een 100% metaal zijn of zoals aangegeven niet meer 100% metaal. Te lastig om een antwoord op jouw vraag te geven Blue15. Ik hoop dat je nu in ieder geval wel meer metalen kent ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (1)

Metalen, overgangsmetalen, alkalimetalen en aardalkalimetalen: ijzer, aluminium, koper, chroom, nikkel, lood, zink, tin, goud, zilver, platina, brons, messing, inox, soldeersel, kwik, natrium, kalium, magnesium, roentgenium, kobalt, ruthenium, rodium, palladium, osmium, Iridium, hassium, meitnerium, darmstadtium, scandium, titanium, vanadium, chroom, mangaan, Yttrium, Zirkonium, niobium, molybdeen, technetium, cadmium, hafnium, tantalium, wolfraam, renium, rutherfordium, dubnium, seaborgium, borium, hassium, copernicium en roentgenium. Heb je zo een compleet lijstje van metalen?