Waarom verandert het klimaat?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel niet alleen nu op dit moment, maar over het algemeen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het klimaat verandert. Maar hoe? En waarom? En zijn de veranderingen toe te schrijven aan de grillen van de natuur of heeft de mens zijn stempel gedrukt op het klimaat? Hoe zal het klimaat er in de toekomst uitzien?

Wetenschappers buigen zich al jaren over deze vragen. In 2001 kwam het internationale gezelschap van klimaatdeskundigen van de VN, het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), tot de conclusie dat de mens in belangrijke mate de huidige opwarming heeft veroorzaakt. Zo zijn door menselijke activiteiten de broeikasgassen in de atmosfeer toegenomen. Klimaatveranderingen kunnen echter ook worden veroorzaakt door natuurlijke factoren, bijvoorbeeld door variaties in de hoeveelheid zonnestraling op aarde zijn of door veranderingen in het aantal vulkaanuitbarstingen. Toch is het onwaarschijnlijk dat deze natuurlijke variaties tot de temperatuurtoename van de afgelopen decennia heeft geleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

O.a. door de hoge CO2 uitstoot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we komen relatief gezien niet zo lang uit de kleine ijstijd, dus vandaar dat de aarde wat opwarmt, over een tijd zal het misschien weer wat kouder worden.

plus het feit dat we niet helemaal milieubewust bezig zijn met productie en verwerking van afval.

landbouw is ook een grote boosdoener in het co2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet het al miljoenen jaren. De wetenschappers snappen nog niet zo goed waarom.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel gelijk, hoor! Al is 't wel een erg kort antwoord.
Dat komt door de uitstoot van broeikasgas bijvoorbeeld de stof die wij uitademen maar die bijvoorbeeld auto's ook uitstoten, CH4 (o.a. gas en koeienscheten) is ook een broeikasgas dat is wel 100X sterker dan CO2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klimaat is onderhevig aan een cyclus, Net als de jaargetijden! Enkel dan op galatische schaal. Dus Duren de veranderingen aanzienlijk langer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Galatische schaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
galatic scale, uh duizenden jaren, nooit van gehoord?
Wetenschappers laten er vandaag geen twijfel meer over bestaan: het klimaat verandert en de mens is er verantwoordelijk voor. De grootste oorzaak van die klimaatverandering is de uitstoot van CO2, door het verbranden van fossiele brandstoffen als olie, kolen en aardgas. CO2 vormt een broeikasgas dat de atmosfeer bevuilt en daardoor de hitteweerkaatsing van de aarde tegenhoudt. Gevolg: de aarde warmt op. Naast CO2 bestaan er nog andere broeikasgassen die mee zorgen voor de opwarming.

Het goede nieuws is dat het nog nét niet te laat is. Indien we erin slagen om de globale temperatuursstijging onder de 2 graden celsius te houden, kunnen we de ergste gevolgen nog ontlopen. Alleen moet er dan snel gehandeld worden en moeten de ambities hoog zijn: globaal zullen we de uitstoot van broeikasgassen met 75 procent moeten terugdringen, in de rijkste, geïndustrialiseerde landen moet er een vermindering met minstens 80 tot 90 procent komen. Indien we die 2 graden overstijgen, dreigen we in oncontroleerbare toestanden terecht te komen. Het KMI maakte onlangs bekend dat in België de gemiddelde temperatuur met één graad gestegen is sinds… 1987.

Het zijn vooral de rijkste, geïndustrialiseerde landen als de VS, Europa en Japan die verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de uitstoot van broeikasgassen. En toch zullen de gevolgen voor de armere landen rond de evenaar het sterkst voelbaar zijn. Afrika is slechts verantwoordelijk voor 2,6 procent van de broeikasgassen, maar de Afrikanen zullen het wel het zwaarst te verduren krijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is al oud en 90% van de tijd dat de aarde al bestaat, waren er helemaal geen ijskappen. Dat ze er nu wel zijn is dus eigenlijk heel bijzonder. Ik hoorde dit gisteren op TV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste klimaatveranderingen die zich op aarde voordoen, uiten zich als ijstijden of lange warme perioden. Hoe die precies ontstaan, daar zijn allerlei theorieen over.
Een ervan vind je hier: (even sleuren en pleuren uit de Wikipedia)

----
De drift van de continenten wordt als één van de oorzaken voor de grote klimaatverschillen in de verschillende geologische perioden gezien. Zowel de verdeling van de continenten over het aardoppervlak als de plaats ten opzichte van de aardas is van invloed. Als alle continenten bij elkaar liggen (zoals tijdens het supercontinent Pangaea) heerst er op veel plekken op de Aarde een landklimaat, droog en met extreme temperatuurschommelingen. Als er een continent bij of op de pool ligt, zoals tegenwoordig Groenland en Antarctica, dan worden enorme massa's water gebonden als sneeuw en ijs in ijskappen, waardoor het zeeniveau daalt en het albedogehalte sterk toeneemt. Gevolg is dat de gemiddelde temperatuur op Aarde afneemt.
---

Andere verklaringen hebben te maken met de stand van de aard-as, de activiteit van de zon, de geologische activiteit (vulkanen), verandering van de zeestromen....
Noem maar op, eigenlijk.

Het komt er op neer dat de aarde een heel complex, prachtig samenhangend geheel vormt en dat een vrij kleine verandering hele grote gevolgen kan hebben.