De evenaar is een denkbeeldige lijn. Hij bestaat ook niet,, je loopt niet ineens een drempel over als je op een breedtegraad zit van 0 graden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dan gebeurt er dus niks ;)

Toegevoegd na 18 minuten:
En als je er meer over wilt lezen kun je altijd even op Wikipedia kijken;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan was het EVEN NAAR, stap je er overheen en ga je door ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...dan hadden we geen noordelijk en zuidelijk halfrond.

Dan was de aarde waarschijnlijk iets anders dan de (bijna) sferoide die het nu is en zaten de natuurwetten en krachten blijkbaar anders in elkaar dan dat ze nu zitten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan was het plaatsbepalen iets moeilijker dan het nu is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is de aarde er ook niet. Het hoort gewoon bij onze aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , de evenaar bestaat niet als iets visueels . Je kan niet zien dat je aan de evenaar staat .
En toch …. Tweemaal per jaar staat de zon ‘s middags loodrecht boven jou.
Het is een ingebeelde lijn , die van belang is om aardrijkskundige berekeningen te maken .
Maar dat geldt dan ook voor de keerkringen, de poolcircels en de Noord-en Zuidpool , De meridiaan van Greenwich ,de daggrens.
Zonder evenaar ,geen polen , maar ook geen maandag , geen zomer ,geen winter.
Evenaars bestaan niet alleen op de Aarde , maar op alle planeten van ons zonnestelsel.
Het is niet ondenkbeeldig dat er planeten zijn met meerdere ‘evenaars’ of steeds veranderende evenaars (meerdere zonnen , onregelmatige omwenteling) , maar dan nog , zal men een soort evenaar zoeken., al was het maar als referentiepunt/lijn..
Getallen bestaan eigenlijk ook niet , maar om iets te berekenen heb je getallen nodig . dus men stelt een getallenstelsel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je dit zelfs waarnemen, hoe dichter je bij de evenaar komt des te meer staat de zon loodrecht boven je dacht ik.

Toegevoegd na 1 dag:
De evenaar of equator is een denkbeeldige lijn op het aardoppervlak in de vorm van een grootcirkel midden tussen de polen. De evenaar verdeelt de aarde in een noordelijk halfrond en een zuidelijk halfrond. De hemelevenaar verdeelt de sterrenhemel in een noordelijke en zuidelijke sterrenhemel.

De evenaar dient als referentie (nul graden NB/ZB) voor het aangeven van de geografische breedte van een positie. De polen liggen daarbij op 90° NB/ZB. De evenaar is 40.076,592 km lang.

De snelheid ten gevolge van de draaiing van de aarde is op de evenaar het grootst en bedraagt ongeveer 1670 kilometer per uur. Op de pool is deze snelheid het laagst, namelijk gelijk aan nul. (Iemand die op de pool staat, draait alleen maar om zijn of haar eigen as). Het waait echter niet harder op de evenaar dan elders, omdat de atmosfeer van de aarde net zo hard meedraait.

Op de evenaar staat de zon tweemaal per jaar precies recht boven de grond (in het zenit). Dit geldt overigens voor het gehele gebied tussen de beide keerkringen. Daarom is het op de evenaar meestal erg heet en zijn er ook geen seizoenen, zoals die in gematigde gebieden als Nederland en België worden gekend. Wel kent men er vaak een natte en een droge tijd. De zonkracht is op de evenaar gemiddeld het grootst.

Een andere bijzonderheid is dat de dag en de nacht rond de evenaar vrijwel even lang zijn. De sterren aan de hemel beschrijven allemaal een halve cirkel, net als de zon. De poolster, die in noorderlijker gebied vrijwel stil staat omdat de aardas er doorheen wijst, is op en ten zuiden van de evenaar niet te zien.

De ligging van de evenaar werd bepaald in de 18de eeuw door een Franse expeditie onder leiding van Charles Marie de La Condamine. Met zijn expeditie wou hij bewijzen dat de aarde aan de polen is afgeplat. De locatie die hij aanwees als de evenaar ligt echter enkele honderden meters naast de werkelijke helft van de aarde, een fout die door de Ecuadoriaanse overheid is vereeuwigd in het monument Mitad del Mundo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou betekenen dat de aarde niet draait en dan zouden we allemaal doodgaan omdat we of verbranden of bevriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks aan de hand.
De evenaar is slechts een denkbeeldige lijn, gedefinieerd door mensen.