Behoren de zeeën zoals de noordzee, het kanaal, kattegat tot europa?

Aangezien Europa een LANDMASSA is ben ik benieuwd of de zeeën ook tot jet werelddeel Europa behoren.
Typefout: Jet=het

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Dat hangt van je definitie en continent en Europa af. Als ook territoriale wateren enof continentaal plat wordt meegenomen vallen deze wateren onder Europa. Europese landen hebben bovendien jurisdictie mbt deze wateren.

Antwoorden (1)

Nee. De zeeën liggen natuurlijk wel in Europa. Geografisch gezien is Europa het westelijke deel van de Euraziatische plaat dat zich uitstrekt tot IJsland. Europa heeft een landmassa van 10.532.000 km². De zeeën worden hierbij niet meegerekend.
Europa wordt veelal gedefinieerd als:
• het Europese vasteland;
• de eilanden op het Europees continentaal plat (de Britse Eilanden worden tot Europa gerekend);
• eilanden die niet op het Europees continentaal plat liggen, maar gewoonlijk beschouwd worden als behorend tot Europa.
SimonV
een jaar geleden