Hagel ontstaat in grote onweerscellen. Door de sterke convectiestromen binnenin de wolken worden ijskristallen telkens van hoog naar laag getransporteerd waardoor steeds nieuwe lagen ontstaan; de hagel. Wanneer deze zo zwaar is dat de convectiestromen ze niet meer kunnen dragen, vallen deze naar beneden. Daarom is de hagel bij zwaar onweer groter. Hierbij is het niet van belang wat de temperatuur in de lager gelegen luchtlagen is. De hagel wordt zo hoog gebracht dat het terecht komt in vriestemperaturen.

Er valt dan geen sneeuw omdat de circulatie tussen vriestemperaturen en de lager gelegen warmere lagen ervoor zorgt dat geen vlokken maar gelamineerde bollen ontstaan. Een cyclus van smelten en vriezen....

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel met de convectiestromen natuurlijk van hoog naar laag en dan weer omhoog op een cyclische manier...