Waarom wordt het op het zuidelijk halfrond vroeger donker in de zomer?

Wanneer het hier zomer is, is het op het zuidelijk halfrond winter. Wanneer het 21 december is, is het hier de kortste dag, op het zuidelijk halfrond de langste dag.

Wanneer het hier winter is, is het op het zuidelijk halfrond zomer. Wanneer het 21 juni is, is het hier de langste dag, op het zuidelijk halfrond de kortste dag.

Máár, als het hier zomer is, dan is het een aantal weken na de langste dag om 22:00 (zomertijd hier) meestal nog wel licht buiten. Maar toen ik een uur geleden op een webcam keek in Brazilië (daar 21:00, zomertijd daar), was het al pikdonker. En ik heb gezien dat de dagen daar alleen nog maar korter worden, terwijl de dagen hier weer langer worden.

Hoe komt het dat het daar al eerder donker is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Op het zuidelijk halfrond wordt het niet vroeger donker in de zomer. Het is helemaal afhankelijk van de breedteligging van een plaats, hoe laat de zon opkomt of ondergaat.

Brazilie is een enorm land, het ligt over de evenaar heen tussen ongeveer 4 graden Noorderbreedte en 35 graden zuiderbreedte.
Bij de evenaar zijn alle dagen ongeveer even lang: de zon komt op rond half 7 en gaat onder rond half 7. Dit komt omdat de zonnestralen daar veel rechter het aardoppervlak bereiken.

Op gematigde breedten heb je veel langere dagen in de zomer.

Het maakt dus nogal verschil op welke breedte die webcam waar je naar gekeken hebt, stond.