Door wat worden zonnestralen tegengehouden voordat ze het aardoppervlak raken?

- Ik weet o.a door de atmosfeer, maar welke stoffen daaruit houden dan tegen?
- En wat houdt nog meer tegen naast de atmosfeer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Wolken bestaan oa uit water dus en die weerkaatsen een heleboel zonlicht, daarnaast wordt hoog in de atmosfeer hoogenergetisch zonlicht (uv B,C stralen) geabsorbeerd door Ozon.
Daarnaast zijn natuurlijk koolstofdioxide bekende broeikasgassen, maar hun effect is meer gelegen in gereflecteerd licht vanaf de aarde.

Ook verstrooiing van zonlicht in de atmosfeer door zuurstof en stikstofmoleculen, waardoor we oa een blauwe hemel hebben valt een beetje onder de het tegenhouden. Want als het zonlicht een lange afstand moet afleggen, zoals bij een laag staande zon, dan is veel van het blauwe licht er al uit gefilterd, zodat je een rode atmosfeer overhoudt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik kan niet zo snel iets verzinnen wat anders dan de atmosfeer zonlicht tegenhoudt. Kleine dingen zoals vliegtuigen en ander objecten weerkaatsen natuurlijk ook zonlicht evenals andere bijzondere objecten die niet meteen tot de atmosfeer behoren, heel uitzonderlijk bijv. de maan igv zonsverduistering ;-).
Misschien dat ook nog roetdeeltjes en andere fijnstoffen nog een effect kunnen hebben of weerkaatsing maar ik vermoed dat dat effect wel niet zo groot zal zijn.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast het mooi omschreven antwoord van Erotisi worden zonnestralen ook nog tegen gehouden door het aardmagnetischveld. Het aardmagnetischveld gaat vanaf de noordpool in een boog naar de zuidpool en vanaf de zuidpool naar de noordpool. Op de evenaar is het aardmagnetisch veld het dikste en op beide polen is dit veld het dunst en dus ook het zwakst. Het aardmagnetischveld zorgt er voor dat een gedeelte van de zonnedeeltjes wordt afgekaatst. Soms is de zon heel erg actief en zijn er op de zon uitbarstingen van energie. Deze energie en materie worden vervolgens de ruimte ingeslingerd en de deeltjes komen bij de aarde. Het aardmagnetischveld duwen deze deeltjes automatisch naar de noord en zuidpool omdat het aardmagnetischveld in een boog loopt. De zonnedeeltjes komen vervolgens terecht door de bovensterand van de atmosfeer door energie ontsaat er licht. Dit ken je beter als het Noorderlicht (aurora borealis) en het zuiderlicht (aurora australis). Dus ook door het aardmagnetisch veld wordt zonne energie tegen gehouden. Ooit was de zonne energie zo sterk dat het noorderlicht in Italië waarneembaar was en radiozenders stoorden. En er meer problemen waren met elektrisiteit. Daarom is onder andere het aardmagnetischveld van belang. Het beschermt ons.