Waar is het "meeste-landenpunt" ter wereld?

Iedereen kent wel het drielanden punt en er zal ongetwijfeld ook wel ergens ter wereld een vierlandenpunt zijn. Maar op welke plaats op aarde komen de meeste landen bij elkaar in één punt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27K

Antwoorden (6)

volgens mij is het wel het 3 landen punt hoor.
vroeger bestond er volgens mij wel een 4 landenpunt, maar nu dus niet meer.

Toegevoegd na 11 minuten:
ik heb het even opgezocht

Na de splitsing van Limburg in 1839, veroorzaakt door de onafhankelijkheid van België in 1830, verviel het Drielandenpunt op de Neutraleweg nabij Ottersum en ontstond er op de Vaalserberg een vierlandenpunt tussen België, eerst Pruisen en later Duitsland, Nederland en Neutraal Moresnet. Dit is het enige vierlandenpunt dat als zodanig heeft bestaan. In 1919 werd Neutraal-Moresnet bij België gevoegd en verdween dit punt. Bij het Drielandenpunt te Vaals is nog wel de taartpunt te zien in de bestrating die Neutraal-Moresnet besloeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt? Ik weet dat je het in Amerika wel hebt met staten. De staten Colorado, Utah, Arizona en New Mexico komen allemaal bij elkaar in één punt. (Omdat ze van die recht-toe-recht-aan) grenzen hebben. Maar goed mijn vraag betreft geen staten maar landen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het erbij gezet.;)
nee, die is er niet. Maar kijk voor meer info op deze link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, een vierlandenpunt is er niet, en dus ook geen 5 of meer -landenputen. Een drielandenpunt is het maximum. Omdat zo’n 4 landenpunt natuurlijk wel grappig is, (vooral als het niet bestaat) wordt er weleens gezegd dat Zambia, Zimbabwe, Botswana en Namibië een vierlandenpunt zouden vormen, maar dat kan alleen met heel veel gegoochel. Het is dus niet echt zo.

Vierlandenpunt komt ook in een andere betekenis voor. N.l. ontmoetingspunt van 4 landen. Dàt is in de geschiedenis wel voorgekomen.

Veel meer over te lezen in onderstaande 2 links.

http://www.absolutefacts.nl/limburg/vaalserberg-drielandenpunt.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierlandenpunt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante pagina op wikipedia! Je zou toch denken dat het bestaat, een vierlandenpunt, maar nee...
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja jjjjjj, vooral als je bedenkt dat grenzen maken vaak mensenwerk is. Denk aan al die staten in de VS, dat zijn vaak rechte lijnen. Ik had bijna geschreven dat een vierlandenpunt het maximum is, maar bedacht me net op tijd. (last van de warmte!) Zo zie je maar weer, denkfouten maken is mijn specialiteit, niet alleen in schaken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al genoeg landen gaan samenwerken is behalve een drie- ook een vierlandenpunt geen maximum hoor, dan is zelfs een tienlandenpunt mogelijk! Theoretisch dan, dat is meer mijn specialiteit, haha! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Om dat te controleren hoef je alleen maar een pizza of vlaai, netjes in 8 stukken (punten) te snijden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt druk aan zo'n grens! Ik zie het al voor me. ;-)
Een "officieel" vierlanden punt bestaat niet. Misschien is dit interessant?
In de zuidelijke uitlopers van de gemeente Burg-Reuland, een kilometer beneden het dorp Ouren, treft de wandelaar aan de samenvloeiing van de Ribbach en de Our het Europamonument aan.
Op dit drielandenpunt bevindt zich het raakpunt van Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en België. De grens loopt via de Our en de Ribbach.

In 1967 werd door Georg Wagner, voorzitter van de Vereniging Eifel en Ardennen, parlementslid en voorzitter van de Kamer in Luxemburg, een initiatief genomen om op dit drielandenpunt een EUROPAMONUMENT op te richten.

In 1972 werd de notariële akte verleden van de aankoop van het terrein door de gemeenten Arzfeld (Duitsland), Heinerscheid (Luxemburg) en Burg Reuland.

In een klein park werden vijf indrukwekkende megalieten opgesteld als symbool voor de landen die op dat ogenblik tot de Europese Gemeenschap behoorden.

Het monument werd op 22 oktober 1977 ingewijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet officieel, een 7 landenpunt: Antarctica (de Zuidpool). De volgende landen hebben een claim op een deel van het land opgeëist: Argentinië, Australië, Chili, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en Groot-Brittannië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer dan drie landen zullen we niet komen.
Maar in de VS ligt wel een punt waar 4 staten elkaar raken: Utah, Arizona, Colorado en New-Mexico.
Het heeft ook een echt monument.